Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Neem eerst verkeersles!

Met scootmobiel of e-bike de straat op? Het lijkt zo simpel: met een scootmobiel of e-bike aan het verkeer deelnemen. Toch gebeuren er jaarlijks nog veel ongelukken mee. Helemaal niet nodig, meent Veilig Verkeer Nederland.

Vier jaar geleden zag ik op tv dat bestuurders van een scootmobiel en e-bike gevaar lopen, omdat ze de beperkingen van hun nieuwe voertuig niet goed kennen”, zegt Wouter Groeneweg (67). “In het leger heb ik rijopleidingen gegeven en ik wilde mijn ervaring nuttig besteden.” Daarom geeft hij opfriscursussen en tips om senioren wegwijs te maken in het gebruik van de scootmobiel en e-bike in het verkeer.
“Er wordt vaak geredeneerd: ik kon vroeger toch ook autorijden? Dan kan ik best een scootmobiel besturen! Of men zegt: ik kan toch fietsen? Dan kan ik ook een e-bike besturen! Maar wat mensen vergeten, is dat het totaal andere disciplines zijn. Als je bijvoorbeeld met een scootmobiel van de stoep afrijdt, moet je dat nooit schuin doen. Want dan vergroot je de kans dat je zijwaarts omvalt, omdat je maar met één wiel de straat raakt. Daarom moet je ook langzaam de bocht nemen. Op hoge snelheid val je in een scherpe bocht gemakkelijk om.”

Keukenstoel in het verkeer
Wanneer iemand met een scootmobiel gaat rijden, is het van belang eerst de armleuningen te laten zakken, want die dienen als bumper. Groeneweg: “In een scootmobiel rijd je in feite op een keukenstoel door het verkeer, met amper bescherming om je heen. Die armleuningen dienen als zijbescherming en zorgen ervoor dat als je omvalt, je armen de klap niet hoeven op te vangen.” Wat scootmobielbestuurders volgens de ex-militair ook vaak vergeten, is dat hun voertuig langzaam optrekt en als er geremd moet worden, de hendels moeten worden losgelaten en niet ingetrokken. In een reflex zal een beginnende bestuurder de gashandel inknijpen en daardoor juist een aanrijding veroorzaken. “Denk bij een oversteekplaats dus niet te gauw: oh, dat haal ik nog wel voor die aankomende auto. Want je hebt een lage startsnelheid en moet met de snelheidsregelaar de snelheid opvoeren. Nog zoiets: een opbouw helpt tegen wind en regen, maar zorgt ook voor beperkt zicht en dempt geluiden. Met alle gevolgen van dien.”

E-bike zonder stang
Bij een e-bike is het ook voor mannelijke senioren beter om voor een model zonder stang te kiezen. “Dan kun je makkelijker op- en afstappen. Simpelweg omdat je je voet dan binnendoor naar de andere trapper kunt brengen, in plaats van dat je je been over het zadel moet gooien. Op een e-bike is het trouwens ook belangrijk om met de hoge snelheid rekening te houden. Nader je een bocht, dan moet je al ruim voor de bocht vaart minderen. Doe je dat op een e-bike niet, dan kom je veel te hard de bocht in, met als risico dat je de bocht uitvliegt of op een tegenligger botst. Ook op kruisingen geldt: vooraf snelheid terugnemen, zodat op tijd kan worden gestopt om voorrang te verlenen. Senioren raad ik aan om in het verkeer een opvallende kleur jas te dragen of in het donker zelfs een reflecterend jasje. Je bent op die leeftijd toch iets minder snel en op die manier vergroot je je zichtbaarheid in het verkeer. Met dit soort simpele tips en aanpassingen verkleinen we de kans op ongelukken. Dat is alles waard.”

Kijk op vrijinbeweging.nl voor meer informatie.

Opfriscursus VVN
Scootmobielbestuurders kunnen voor een opfriscursus en vragen over veilig gebruik van de scootmobiel en e-bike ook terecht bij Veilig Verkeer Nederland. Zo biedt de website vvn.nl een test om uw basiskennis te toetsen. U kunt u ook aanmelden voor een uitgebreide online opfriscursus (geschikt voor zowel automobilisten als scootmobielgebruikers en fietsers) of een VVN-cursus bij u in de buurt onder leiding van een erkende docent. Meer op vvn.nl.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren