Bankstel met plooien niet glad te krijgen
Begin vorig jaar kochten de heer en mevrouw Touset voor € 1.751 ‘het bankstel van de week’ bij Seats and Sofas. Het enige nadeel was dat het bankstel niet van leer was maar van kunstleer. Volgens de verkoper hoefden ze zich hierover totaal geen zorgen te maken.
Deze bank was naar zeggen van de verkoper kwalitatief uitstekend en dit type kunstleer zou langer strak blijven dan gewoon leer. Volledig overtuigd sloot familie Touset de koop.
Half januari kon het bankstel worden opgehaald. Dit alles volgens de ‘take away’-formule van Seats and Sofas. Na het uitpakken bleek het bankstel tot hun grote teleurstelling niet goed te zijn. Er zaten diepe plooien in de bank, het afdekdoek aan de onderzijde was gescheurd en het bankstel gaf een irritante kraak als je erop ging zitten. Terug naar de winkel dus. Die gaf aan te willen repareren.
Wat zijn uw rechtent?
Als consument heeft u recht op een deugdelijk product. Voldoet een product niet aan wat u ervan mag verwachten, dan heeft u recht op herstel of vervanging. Hier hoeft u natuurlijk niet eindeloos mee akkoord te gaan. Na twee keer herstel voor hetzelfde defect kunt u vervanging of ontbinding eisen. Bij vervanging moet het dan wel gaan om een vergelijkbaar product. Dus als u een blauwe bank heeft gekocht, hoeft u niet akkoord te gaan met een rode bank.
In dit geval bleek het bankstel na twee keer herstel nog steeds klachten te geven. De zitting was niet strak te krijgen. Seats and Sofas wilde nóg een keer herstellen, maar de heer en mevrouw Touset hadden hier geen vertrouwen meer in; zij wilden een nieuwe bank. De zaak leek vast te lopen en de heer Touset belde met MAX Ombudsman.
Dan toch de ‘droombank’?
Wij besloten contact op te nemen met Seats and Sofas. Al snel lieten zij weten een compleet nieuw bankstel te zullen leveren. De familie Touset was hier erg blij mee. Wij hebben hier wel
aan toegevoegd dat als de bank niet goed zou zijn, de koop dan echt moest worden ontbonden. Eind oktober werd het bankstel bezorgd. Aanvankelijk leek hun ‘droombank’ werkelijkheid te zijn. Het bankstel was zorgvuldig verpakt, maar na het uitpakken was de teleurstelling groot. Deze bank was zelfs nog slechter dan de voorgaande banken. Ook Seats and Sofas kon dat bevestigen en de koop is alsnog ontbonden. De heer en mevrouw Touset ontvingen de gemaakte kosten en het aankoopbedrag terug.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren