Telefoonabonnement afsluiten? Opgelet!
De heer De Wit woonde samen met zijn vriendin uit Venezuela en had voor haar een mobiel telefoonabonnement afgesloten. Toen zij overleed bleek hij vast te zitten aan dat abonnement.
Zelf heeft de heer De Wit geen mobiel abonnement vanwege zijn slechthorendheid. Begin januari overleed zijn vriendin en bleek hij nog een halfjaar aan het abonnement bij Vodafone vast te zitten voor een bedrag van € 413,47. Ondanks dat hij zelf het abonnement was aangegaan, bleef de zaak aan hem knagen. Hij kon zelf namelijk niets met het abonnement. Hij besloot contact op te nemen met MAX Ombudsman.
De contractant betaalt
Wij lieten de heer De Wit weten dat hij inderdaad als contractant verantwoordelijk is voor de betaling. Na het overlijden van een contractant is het belangrijk dat de nabestaanden contact opnemen met de telefoonprovider en hier melding van maken, zodat het abonnement kan worden beëindigd. De heer De Wit had dit niet gedaan en was in zijn onwetendheid wel gestopt met betalen. En dat is niet handig! Als contractant is hij immers verantwoordelijk voor zijn betalingen.
Tweejarig abonnement zonder korting
Na bestudering van de stukken bleek dat er voor de tweede keer een tweejarig contract was afgesloten. Bij het eerste contract had de heer De Wit een gratis telefoon gekregen, maar bij het tweede contract helemaal niets, zelfs geen korting. Het uitgangspunt van de wet is een contractduur van één jaar. Daarna moet u van het contract afkunnen. Een langere abonnementsduur is wel toegestaan, maar dan moet er wel sprake zijn van een extra voordeel, bijvoorbeeld een extra korting op de abonnementskosten voor een bepaalde periode of gratis gebruik van een mobiele telefoon. En als u dan eerder wilt opzeggen kan dat wel, maar dan willen providers dat extraatje dat ze u hebben gegeven wel terug. Vandaar dat er dan een afkoopsom betaald moet worden. Bij de heer De Wit was er geen sprake van een extra voordeel en dit gaf dus een andere kijk op de zaak. Reden genoeg voor MAX Ombudsman om contact op te nemen met zijn telefoonprovider Vodafone.
Vodafone liet MAX Ombudsman weten dat de heer De Wit, mede gezien de trieste omstandigheden, de resterende termijnen van het contract niet meer hoeft te betalen. De heer De Wit was ontzettend blij met dit voor hem onverwachte resultaat.
Tip: als u een abonnement voor 24 maanden afsluit, ga dan goed na of u echt voordeliger uit bent of dat u bijvoorbeeld de telefoon uiteindelijk zelf betaalt.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren