Abonnementen service: 035 - 2019505

Samen staan we sterk
U wist ons in 2015 nog beter te vinden dan in 2014. Bijna 4.500 telefoontjes hebben we in ons dagelijks telefonisch spreekuur ontvangen. We hebben u geadviseerd, soms bemiddeld en regelmatig uw zaken aangekaart in de publiciteit.

Een paar voorbeelden van zaken waar we aandacht aan hebben besteed, zetten we hier voor u op een rijtje.

Voorwaardelijk pensioen
Door het faillissement van haar werkgever kon mevrouw Schoenmaker een beroep doen op een voorwaardelijk pensioen. Daarvoor had ze zich echter te laat aangemeld. Door één dag een baan in dezelfde sector te hebben, zou haar recht op voorwaardelijk pensioen herleven. Via Facebook hebben we mensen opgeroepen om mevrouw voor een dag aan een baan te helpen. Dat werkte! Mevrouw Schoenmaker ging deze dag vol enthousiasme aan het werk bij een bedrijf en kon vervolgens elke maand, levenslang, een extra pensioen ontvangen.

Verplicht Garantiefonds
‘Groeten van MAX’ stond in het teken van oplichters en negatieve reisadviezen. Naast individuele zaken hebben we extra aandacht gevraagd voor het verplichte Garantiefonds. In de wet is geregeld dat elke reisorganisatie zich moet verzekeren tegen onvermogen bij een faillissement. De consument moet dan zijn geld terugkrijgen. Veel reisorganisaties voldoen nog niet aan deze verplichting. Uiteraard moet u zelf goed opletten dat een bedrijf is aangesloten. Daarnaast vinden wij dat de Autoriteit Consument en Markt hier strenger op moet toezien.

Ongevraagde toezending
In 2015 heeft MAX Ombudsman deelgenomen aan een grote voorlichtingscampagne over ongevraagde toezending. Als u iets ongevraagd krijgt toegezonden, mag u het gewoon houden! De Autoriteit Consument en Markt heeft een internetactie op touw gezet waarin MAX Ombudsman een deel van de voorlichting deed.

Vergeten pensioenen
We kregen verschillende zaken binnen over vergeten pensioenen. Na het overlijden van hun partner kreeg de overgebleven echtgenote bericht van een pensioenfonds dat ze partnerpensioen konden ontvangen. Leuk natuurlijk, maar wel gek dat de overleden partner eerder nooit dat pensioen had ontvangen. Onterecht volgens MAX Ombudsman. Een vergeten pensioen hoort over te gaan op de erfgenamen. De pensioenfondsen gingen overstag en onze cliënten kregen alsnog uitbetaling.

Geschillencommissie
We constateerden dat als een consument koopt in een winkel van de Mediamarkt, hij geen gebruik kan maken van de geschillencommissie. Koopt hij hetzelfde product bij hetzelfde bedrijf via internet, dan is een beroep bij de geschillencommissie wél mogelijk. We stapten op Mediamarkt af met resultaat; zij zullen zich begin 2016 aansluiten bij de geschillencommissie. U hoeft dan geen gang naar de rechter te maken als er zich problemen voordoen.
Blijf ook in 2016 gebruikmaken van onze diensten. Zo helpt u niet alleen uzelf, maar ook andere mensen die in eenzelfde situatie zitten. Samen staan we sterk!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de
MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren