Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Houd uw geheugen fit met deze tips

Train uw brein
Uw brein is net een spier. Train hem regelmatig! Dan is de kans groot dat u tot op hoge leeftijd over een uitstekend geheugen beschikt. Dat trainen kan ook heel leuk zijn. Maak er een spel van. Met deze praktische tips combineert u het nuttige met het aangename!

Een goed geheugen gaat samen met de aanmaak van nieuwe zenuwcellen in de hippocampus (onderdeel van de hersenen). Deze aanmaak kunt u stimuleren door stevig te wandelen, voldoende te slapen en gezonde voeding met veel groente en fruit. Ook ontstressen (mediteren bijvoorbeeld) helpt. Daarnaast kunt u uw geheugen goed houden door het regelmatig te trainen.

Ga gamen… of spelen… of quizzen
De computergames waar de kleinkinderen dol op zijn, vragen soms het uiterste van hun hersenen. Ze moeten snel reageren en ondertussen stukjes informatie zien te onthouden. Misschien ergert u zich aan hun eindeloze speelgedrag, maar probeer het ook eens. Veel games zijn een uitstekende training voor uw geheugen, concentratie- en reactievermogen.
Maar ook als u graag bridge speelt of klaverjast, doet u uw geheugen een groot plezier. Daarnaast zijn er veel bordspellen die gemaakt zijn om uw geheugen op de proef te stellen. Big Brain Academy bijvoorbeeld, leuk om met de kleinkinderen te spelen. Scrabbelen en Wordfeud en zelfs kruiswoorraadsels zijn mogelijk goed voor uw geest, mits u
de moeilijkheidsgraad blijft opvoeren. Ook televisieprogramma’s die een beroep doen op uw kennis en snelheid zoals ‘MAX Geheugentrainer’, ‘Twee voor twaalf’, ‘De slimste mens’ of ‘Met het mes op tafel’, zijn nuttig. Een leukere manier om scherp te blijven bestaat bijna niet.

Geheugentrainers
Via het internet kunt u uw brein aanscherpen met speciale trainingen. Uit universitair onderzoek blijkt dat in totaal tien uur trainen genoeg is om de achteruitgang van het geheugen van de deelnemers met anderhalf tot zeven jaar te vertragen. Als u de Engelse taal een beetje machtig bent, kunt u trainen via brainhq.com of lumosity.com. In het Nederlands is er neurocampus.com. Train minstens twintig minuten per dag.

Uw volle aandacht
Het lijkt of iedereen tegenwoordig aan het multitasken is met de smartphone altijd in de aanslag. Maar uit onderzoek blijkt dat we dingen veel beter in ons opnemen als we er de tijd voor nemen en ons erop concentreren. Met andere woorden: voer slechts een taak tegelijk uit en geef die honderd procent aandacht.

Blijf lezen!
Mensen die veel lezen en die graag nieuwe informatie tot zich nemen, blijven over het algemeen scherp tot op hoge leeftijd. Bent u niet zo’n lezer? Het helpt om boeken of tijdschriften te lezen waarvoor u echt interesse heeft. Het maakt verder niet uit of het de krant is, literatuur of MAX Magazine. Zolang u maar blijft lezen.

Leer een taal
Lang dacht men dat alleen kinderen makkelijk een nieuwe taal leren. Maar inmiddels weten we dat ook ouderen nog erg snel een nieuwe taal kunnen oppakken. Vooral als ze zich al eerder in hun leven een andere taal meester hebben gemaakt. Het brein beschikt een leven lang over de veerkracht om Spaans, Frans of Russisch te leren. En dat is een uitstekende en bewezen manier om uw geheugen fit te houden! Een leuke manier om dat te doen is via babbel.com, een online talenprogramma.

Leer dansen
Het leren van lichamelijke vaardigheden is goed voor de bovenkamer. Dansklassen bijvoorbeeld zijn niet alleen ontzettend leuk, tegen de tijd dat het gestuntel met de voetjes is veranderd in een vloeiende beweging, zijn in uw brein talloze nieuwe verbindingen tot stand gekomen en die houden uw geheugen in vorm. Hetzelfde geldt voor breien, knutselen, tuinieren of een muziekinstrument leren spelen. Zolang u het maar zo leuk vindt dat u gedreven bent om het te doen.

Telefoonnummers onthouden
Een telefoonklapper is handig, maar leg hem eens een tijdje weg en leer de nummers die u vaak gebruikt uit het hoofd. Een supereenvoudige manier om uw geheugen te trainen.

Gebruik ezelsbruggetjes
Ezelsbruggetjes helpen echt bij het onthouden van alledaagse feitjes. Wilt u een getal onthouden? Geef elk getal een kleurtje en zie die kleuren voor u, dat helpt als u visueel bent ingesteld. Simpelweg een paar keer ritmisch opdreunen kan ook. Moeite met het onthouden van namen? Bedenk een grappig rijmpje, zoals ‘Max Van Blisteren, die is niet van gisteren’.

Vergeet het!
Kunt u niet meer op een naam van vroeger komen? Zet het even uit uw hoofd en ga slapen of een eind wandelen. De kans dat de naam u tijdens het wandelen of na het slapen spontaan weer te binnen
schiet is groot. Groter dan wanneer u eindeloos blijft piekeren en zoeken.

Dit kan ook helpen
Naast het trainen van uw geheugen zijn er supplementen die mogelijk kunnen helpen om het geheugen fit te houden. Denk aan vitamine B12 en visolie (omega 3-vetzuren); met deze stoffen zijn veelbelovende studies gedaan. Vraag in de winkel naar de beste dosering. Waarschijnlijk helpt koffiedrinken ook: twee tot vier kopjes per dag houden verband met een dertig tot zestig procent lagere kans op de ziekte van Alzheimer.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren