Abonnementen service: 035 - 2019505

Pief-paf-poef!

Een shovel schuift strooizout in een loods in Raams­donkveer. Rijkswaterschap is midden in de zomer al bezig met de bevoorrading van de zoutloodsen voor de komende winter en ANP-fotograaf Robin van Lonkhuijsen was erbij. Strooizout in hartje zomer? Eigenlijk zou het ons niet eens moeten verbazen na de julimaand die werd gekenmerkt door extreem weer. Hittegolf, vorst en storm: juli had alles. De maand begon met een hittegolf, daarna vroor het lokaal aan de grond en we maakten tenslotte de zwaarste julistorm ooit mee. Dat Rijkswaterstaat nu al zout inslaat, is omdat het nu voordeliger is dan wanneer de vraag hoog is door besneeuwde of bevroren wegen. Toch, geloof het of niet, wordt zelfs nu gestrooid! De wegen in en om Franeker en andere gemeentes in Nederland kleuren wit door een grote hoeveelheid strooizout. Het mengsel van strooizout en zand wordt aangebracht vanwege de hitte. De warmte zorgt ervoor dat met name nieuw asfalt zacht kan worden.

Met het strooien wordt voorkomen dat het asfalt zacht en plakkerig wordt. Maar Rijkswaterstaat maakt zich nu vooral op om de wintergladheid te bestrijden. De voorraad is aangevuld tot de jaarlijkse gebruikelijke hoeveelheid van 200 miljoen kilo strooizout en wordt opgeslagen in vijf centrale zoutloodsen en verdeeld over 56 steunpunten. Afgelopen winter strooide Rijkwaterstaat ruim 100 miljoen kilo zout op de Nederlandse wegen. Daarmee was het een bovengemiddelde strooiwinter. Tijdens een gemiddelde winter verbruikt de wegbeheerder 90 miljoen kilo strooizout. De winter 2013-2014 was opvallend mild: toen verbruikte de rijksdienst slechts 14 miljoen kilo zout. De meest veeleisende winter tot nu toe was die van 2009-2010, toen er 191 miljoen kilo op de wegen belandde.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren