Nieuw energiecontract met problemen
De heer Doeve is al meer dan veertig jaar klant bij zijn energiebedrijf en omdat de energiebedrijven tegenwoordig ook aandacht hebben voor hun vaste klanten, kreeg de heer Doeve een mooie aanbieding. Tegen een zeer gunstig tarief kon hij zijn energiecontract voor een periode van maar liefst vijf jaar vastzetten.
Dit leek de heer Doeve wel iets, dus zo gezegd zo gedaan. Kort na zijn akkoord ontving hij echter een eindafrekening. Vreemd, want zijn jaarafrekening had hij zo’n vier maanden geleden ontvangen. Tot zijn verrassing liet de eindafrekening ook nog een bijbetaling zien voor een bedrag van € 367. Iets waar de heer Doeve al helemaal niet op zat te wachten. Zijn voorschotbetalingen waren altijd ruim voldoende voor zijn verbruik.
Afbetalingsregeling
De heer Doeve belde voor uitleg naar zijn leverancier, maar tot duidelijkheid kwam het niet. Hij kon uiteindelijk akkoord gaan met een afbetalingsregeling en dat was het. De onvrede over de situatie bleef aan hem knagen en hij besloot om contact op te nemen met MAX Ombudsman in de hoop dat wij wel konden achterhalen wat er was gebeurd.
De heer Doeve hoefde gelukkig niet lang te wachten. Snel werd duidelijk wat er mis was gegaan. Door een fout van een medewerker was er een nieuw contract aangemaakt en dat had helemaal niet gemoeten. Er had alleen een zogeheten ‘productswitch’ moeten worden doorgevoerd. Het gevolg van die fout was dat het oude contract van de heer Doeve was beëindigd en als dat gebeurt, wordt er ook een eindafrekening gestuurd.
Evenredig gespreid
Op zich is dat geen probleem, maar wel als van de vier maanden die in rekening zijn gebracht, er drie wintermaanden zijn. In de winter verbruiken we namelijk het meeste van ons jaarverbruik. In Nederland geldt een voorschotsysteem, waardoor er maandelijks een vast bedrag aan energie betaald moet worden. Op deze manier worden de kosten evenredig over een jaar verspreid, zodat er in principe niet hoeft te worden bijbetaald als u de jaarafrekening ontvangt. Maar als u net als de heer Doeve een eindafrekening ontvangt over een ongunstige periode, dan leidt dit vaak tot een bijbetaling. Uiteraard is en blijft uw stookgedrag een belangrijke factor voor de hoogte van uw rekening.
Goede afloop
Buiten de menselijke fout die gemaakt was bleek de eindafrekening wel te kloppen. Toch heeft de leverancier besloten om deze kosten aan de heer Doeve te vergoeden, omdat ze zo’n goede klant niet wilden verliezen. De afbetalingsregeling werd beëindigd en de betaalde bedragen ontving hij terug.
Oproep
Heeft u ook een energieprobleem waar u met uw leverancier niet uitkomt? Laat het ons dan weten!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren