Abonnementen service: 035 - 2019505

Servicekosten voor de zonweringen?

Een van de eerste zaken die we als MAX Ombudsman behandelden betrof de zonweringen van de serviceflat van mevrouw Peek waarover zij – ten onrechte – servicekosten moest betalen. Vele meldingen in ons spreekuur volgden.

Mevrouw Peek huurde een serviceflat. De ramen van haar flat waren voorzien van zonweringen. Daarvoor betaalde ze al tien jaar elke maand 17 euro service­kosten. In totaal had ze dus al meer dan 2.000 euro betaald. Haar vraag was of dat wel terecht was. Wij oordeelden dat de zonweringen van mevrouw Peek als onderdeel van de woning moesten worden gezien. Daardoor waren de zonweringen bij de kale huurprijs inbegrepen. De verhuurder had er nooit apart servicekosten voor mogen doorrekenen. De verhuurder erkende de fout en schrapte de servicekosten. Daarnaast kreeg mevrouw Peek de al betaalde servicekosten van de afgelopen 2,5 jaar terug. De rest was al verjaard.

Proefprocedure
Naar aanleiding van deze zaak kregen we vele vergelijkbare meldingen in ons spreekuur. Eén ervan legden we als proef­procedure voor aan de Huurcommissie. Deze stelde de cliënt in het gelijk. Zij en al haar buren hoefden geen servicekosten meer te betalen voor de zonweringen en kregen ieder 700 euro aan ten onrechte betaalde servicekosten terug.

Geen onderdeel van de woning
Toch is het niet altijd zo dat zonweringen in de kale huurprijs zijn inbegrepen. Dat is alleen zo als de zonweringen in de concrete situatie als onderdeel van de woning moeten worden gezien. Dat is doorgaans het geval als:
• de zonweringen alleen maar kunnen worden verwijderd door de woning waaraan deze vast zitten flink te beschadigen
• de zonweringen op maat zijn gemaakt voor de woning of al in het ontwerp van de woning waren inbegrepen.
Zonweringen die later zijn aan­gebracht en vrij eenvoudig weer verwijderd kunnen worden, worden doorgaans niet als onderdeel van de woning gezien. In dat geval mag de verhuurder er wél servicekosten voor in rekening brengen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan
als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren