Abonnementen service: 035 - 2019505

Huurakte: een zaak met een lange nasleep

Echt blij worden ze er niet van, de bedrijven en instellingen die we aanpakken. Maar vaak zien ze wel in dat ze hun werkwijze of communicatie moeten verbeteren. Onze bemoeienis leidt dan toch tot een goed contact. Een enkele keer krijgt een zaak een lange nasleep. Eén bedrijf maakte het de afgelopen anderhalf jaar wel heel erg bont.

Dat was Huurakte. Begin 2014 besteedden we in ‘Tijd voor MAX’ aandacht aan dit bedrijf. Huurakte belt mensen op die zich hebben ­inge­schreven bij een huur­woningensite. In dat gesprek biedt Huurakte aan om te helpen sneller in aanmerking te komen voor een huurwoning. Tijdens het telefoongesprek verstuurt het bedrijf een e-mail. De woning­zoekende wordt verzocht het mailtje te openen en op zijn naam, die in het mailtje staat, te klikken. Een paar weken later komt de woningzoekende erachter dat Huurakte € 490 heeft ingehouden op zijn salaris of uitkering. Wat blijkt: in het mailtje van Huurakte zat een contract. Wat dat contract precies inhoudt, is onduidelijk. Op één ding na: het contract geeft Huurakte de bevoegdheid om € 490 in te houden op het salaris of de uitkering van de woningzoekende.

Met één muisklik
Door die ene muisklik in het e-mailtje had de woningzoekende een digitale handtekening onder het contract gezet. Zo’n digitale handtekening is juridisch gezien hetzelfde als een ‘ouderwetse’ handtekening van pen op papier. Wij vonden dit zo’n opmerkelijke werkwijze dat we het nodig vonden om u hier in ‘Tijd voor MAX’ voor te waarschuwen.
Na de uitzending stroomden de klachten over Huurakte binnen in ons spreekuur. Daarom gingen we twee maanden later dieper in op de kwestie in een thema-uitzending van ‘Meldpunt’.
Wijzelf kregen een deurwaarder op bezoek. Huurakte had ons voor de rechter gedaagd. De eis: rectificatie van de uitzending en schadevergoeding. We waren niet de enigen die voor de rechter werden gesleept. Ondertussen liepen er namelijk al meerdere procedures over de werkwijze van Huurakte.

Misleidende werkwijze
Alle procedures zijn inmiddels afgerond. De rechter vindt de werkwijze van Huurakte misleidend. De woningzoekende kan daardoor achteraf nog van het contract af. En de rechtszaak tegen ons? De rechter vond dat ons niets te verwijten viel.

Blijf op uw hoede
Inmiddels heeft Huurakte zijn werkwijze aangepast. Het houdt geen geld meer in op salarissen en uitkeringen. Ook de naam van het bedrijf verandert regelmatig. Blijft u daarom op uw hoede als u gebeld wordt door een bedrijf dat u niet kent. Geef nooit uw bankgegevens af, zeg niets toe, en klik ook niet op een mailtje waar u niet om heeft gevraagd.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren