Vlucht vertraagd? Nog 21 maanden geduld aub
Mevrouw Baarbé ging op bezoek bij haar zus in Engeland. Op 13 juni 2013 boekte ze een vlucht met Easyjet van Amsterdam naar London. De heenvlucht verliep voorspoedig, maar op de terugvlucht liep ze meer dan drie uur vertraging op.
Bij vertraging voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer waarbij u drie uur of nog later op uw eindbestemming aankomt, geldt een vergoeding € 250 per passagier, tenzij er sprake is van overmacht. Om dit bedrag uitgekeerd te krijgen, moest mevrouw Baarbé haar creditcardnummer opgeven met veiligheidscode. Het punt was alleen dat mevrouw Baarbé zelf geen creditcard had; ze had de reis geboekt met de creditcard van haar neef. Om de vergoeding te ontvangen, moest de driecijferige veiligheidscode worden doorgegeven en die wilde haar neef niet prijsgeven. De oplossing lag voor de hand, want mevrouw Baarbé heeft gewoon een bankrekening waar het bedrag op kon worden bijgeschreven. Dit bleek toch niet de bedoeling: Easyjet keert namelijk alleen uit op een creditcard! Daar zat mevrouw Baarbé dus mooi mee, want nu moest ze alleen hiervoor een creditcard aanschaffen.
Ongeldig
De zaak liep vast en MAX Ombudsman werd ingeschakeld. Het contact verliep stroef. Uiteindelijk kwam er een oplossing: mevrouw Baarbé zou een cheque ontvangen die ze dan kon inwisselen bij haar bank. De cheque werd ontvangen, maar met geen mogelijkheid kon de cheque worden ingewisseld. Hij werd door geen bank geaccepteerd, de cheque was hier gewoon niet geldig.
EVEN GEDULD s.V.P.
De cheque werd teruggestuurd en inmiddels had mevrouw Baarbé een creditcard genomen, omdat ze de kwestie meer dan zat was. U zult denken: nou, dat is dan opgelost. Maar nee, niets van dit alles. De zaak moest eerst worden goedgekeurd door de ‘Financial Department’. Na meer dan tien e-mails en twee telefoongespekken naar Engeland ontving mevrouw Baarbé op 25 maart eindelijk het verlossende telefoontje dat het bedrag zou worden uitbetaald. Op 9 april is het bedrag – na 21 maanden – op haar creditcard(rekening) bijgeschreven. We mogen hier wel zeggen dat de aanhouder gelukkig wint!
Wilt u meer informatie over regels rondom vluchtvertraging, kijkt u dan op www.consuwijzer.nl of bel met nummer: 088-0707070. Op de website www.veiligbankieren.nl vindt u uitgebreide informatie over het veilig gebruik van uw creditcard.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren