Slachtoffer van een verzonnen aanrijding
Mevrouw Mulder wilde net wegrijden van de parkeerplaats van de supermarkt, toen een vrouw op haar autoruit tikte. Mevrouw Mulder zou tegen haar auto zijn aangereden. Mevrouw Mulder wist zeker dat dat niet zo was en reed weg.
Een paar maanden hoorde mevrouw Mulder hier niets meer van. Tot ze een bericht van de politie kreeg: ze werd verdacht van het doorrijden na een aanrijding. Mevrouw Mulder ontkende alles. De politie had alleen een aangifte en geen ondersteunend bewijs, en liet het er bij zitten. Weer een paar maanden later bleek echter dat de premie van de autoverzekering omhoog was geschoten. Wat bleek: de verzekeraar van mevrouw Mulder had een paar honderd euro schadevergoeding betaald aan de mevrouw die destijds op haar ruit had getikt. Dit was ten koste gegaan van de no-claimkorting. Mevrouw Mulder belde ons op met de vraag of hier nog wat aan te doen viel.
Verzekeringsfraude
Op het internet circuleren tal van verhalen van mensen die net als mevrouw Mulder beweren dat zij ten onrechte zijn beschuldigd van een aanrijding. Al die verhalen hebben twee dingen gemeen: 1. er is aangifte gedaan bij de politie en 2. het gaat om kleine schades, zoals een krasje of een deukje. Wij vermoeden dat deze mensen, en dus ook mevrouw Mulder, het slachtoffer zijn geworden van een geraffineerde vorm van verzekeringsfraude. De dader weet dat elke auto in Nederland verplicht verzekerd is en dat niet alle verzekeraars even kritisch kijken naar kleine schadeclaims. De verzekeraar krijgt zijn geld toch wel terug, omdat hij de premie omhoog mag gooien. Dat de dader zelfs aangifte doet bij de politie van een verzonnen aanrijding, is ook logisch. Dat is namelijk de enige manier om erachter te komen welke persoon en welke verzekeraar er bij een bepaald kenteken horen. De aangifte is dus een noodzakelijk onderdeel van deze oplichtingstruc. Mevrouw Mulder hebben we kunnen helpen: de verzekeraar komt haar alsnog financieel tegemoet.
Ons advies
Als u ook onterecht wordt beschuldigd van een aanrijding, doe dan het volgende: loop mee naar de auto die u zou hebben beschadigd. Maak zo mogelijk foto’s van het krasje dat u zou hebben veroorzaakt. Vraag omstanders om hun naam en telefoonnummer. Deze kunnen, als dat nodig is, voor u getuigen. Als u dit doet, hoort u er waarschijnlijk nooit meer wat van. Maar neem voor de zekerheid zelf direct contact op met uw verzekeraar. Meld dat ze mogelijk een verzonnen claim gaan ontvangen, en dat u niet akkoord gaat met betaling van schade.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch
spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren