Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Willem Jeths

Iedere week vragen wij een prominente persoonlijkheid zijn of haar visie te geven op een eigen ervaring of de actualiteit. Deze week: ‘Componist des Vaderlands’ Willem Jeths (1959).

Eind vorig jaar ben ik uitgeroepen tot ‘Componist des Vaderlands’. Auteurs-
rechtenorganisatie Buma heeft die functie in het leven geroepen om de Nederlandse gecomponeerde klassieke muziek een gezicht te geven. Ik werd door een onafhankelijke jury uitgekozen om deze rol te gaan vervullen. Dat vind ik geweldig om te doen. Ik hoorde al in augustus dat ik het zou worden. In dezelfde week kreeg ik de Amsterdamprijs voor de Kunst uitgereikt. Het waren dus twee hoogtepunten in mijn loopbaan als componist. Ik zie ernaar uit om invulling te gaan geven aan mijn functie van ‘Componist des Vaderlands’. Voor de komende twee jaar heb ik mezelf vier doelen gesteld. Allereerst wil ik de jongste generatie componisten meer in de spotlights zetten. Ik geef les op het Conservatorium van Amsterdam en zie hoe lastig het voor studenten is om aan opdrachten te komen nadat ze klaar zijn met hun studie. Dat was bij mij heel anders toen ik in de jaren negentig afstudeerde. Je kon nog een beroep doen op het Fonds van de Scheppende Toonkunst, maar tegenwoordig ligt dat een stuk minder eenvoudig. Het is zonde dat ze vaak niet gekend zijn door het grote publiek, terwijl ze vaak heel getalenteerd zijn. Een van die taken heb ik laatst al ten uitvoer gebracht, toen ik te gast was bij het tv-programma ‘NTR Podium’. Ik nam Mathilde Wante naar, een van mijn studenten, mee. Zij componeert heel goede dingen en heeft daarmee ook een belangrijke prijs voor jonge componisten gewonnen. Tijdens de uitzending werden meteen drie stukken van haar gespeeld. Dat was natuurlijk erg leuk.

Leren zingen en ritme tikken
Verder vind ik het belangrijk om aandacht te besteden aan het muziekonderwijs op basisscholen. Kinderen leren nauwelijks nog zingen of ritme tikken. Ik ga me ervoor inzetten dat daar meer aan wordt gedaan en dat ieder op zijn eigen niveau iets aan muziek leert te doen. Daar ligt tenslotte de basis. Het is mooi dat minister van Onderwijs Jet Bussemaker en Joop van den Ende samen vijftig miljoen beschikbaar hebben gesteld voor de verbetering van muziekonderwijs. In het verlengde daarvan wil ik ook meer jonge mensen naar de concertzalen zien te krijgen. Die zitten veelal nog vol met oudere mensen. En vanzelfsprekend ga ik het muzikaal erfgoed onder de aandacht brengen. Nederland heeft heel goede componisten voortgebracht zoals Sweelinck, Pijper, Vermeulen en Diepenbrock. Tijdens het Diepenbrock-jaar zijn er maar een paar stukken van hem gespeeld, terwijl het een heel goede componist is. Dat kan beter.

Het begin is er
Tot slot zal ik als ‘Componist des Vaderlands’ reageren op dingen die in de samenleving gebeuren, zoals ook ‘Dichter des Vaderlands’ Anne Vegter dat doet. We hebben plannen gemaakt om samen te werken. Zo heb ik een paar concertwerken klaar liggen voor bepaalde gebeurtenissen in de toekomst. Anne Vegter zal die voorzien van tekst die gezongen of gesproken kan worden. Over twee jaar hoop ik dat de klassieke muziek bekender is geworden bij een breder publiek. Het begin is er. Kijk naar tv-programma’s als ‘Maestro’ en ‘Het Orkest van Nederland’. Daar kun je van alles van vinden, maar er worden op deze manier veel mensen met klassieke muziek geconfronteerd die daar anders misschien niet naar hadden geluisterd. Ik vind het fantastisch dat zij hierdoor het belang gaan inzien van klassieke muziek en kunst. Zonder die twee dingen leef je toch in een soort woestijn.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren