Ziggo-kijkers moeten tv opnieuw instellen
UPC-eigenaar Liberty Global heeft Ziggo overgenomen. Beide bedrijven gaan in de toekomst samen onder de naam Ziggo verder. De afzonderlijke kabelnetwerken moeten echter eerst samengevoegd worden. Een grote klus waar Ziggo op 5 januari in het Friese Gorredijk mee begint. In de maanden daarna volgen stapsgewijs alle andere gebieden waar Ziggo televisie aanbiedt. Wat zijn de gevolgen u als kijker?
Laten we met het positieve beginnen. Het digitale zenderaanbod wordt – in gebieden waar de samenvoeging heeft plaatsgevonden – uitgebreid. U kunt bijvoorbeeld weer naar alle regionale tv-zenders kijken. Ook worden er meer zenders in de betere HD-kwaliteit aangeboden. Tevens heeft u voor het bekijken van de dertig belangrijkste tv-zenders geen smartcard meer nodig. Net als met analoge zenders kunt u deze rechtstreeks via de televisie bekijken. Uw televisie dient hiervoor echter wel over een digitale kabeltuner te beschikken. De meeste televisies die jonger dan drie jaar zijn, zijn hiervoor geschikt.
Tv opnieuw instellen
Er is ook een nadeel. Alle 2,3 miljoen Ziggo-klanten die digitaal kijken, moeten in de loop van 2015 de ontvangstapparatuur – decoder of televisie – opnieuw instellen. Ziggo informeert u ruim van tevoren via een persoonlijke brief wanneer de wijziging gaat plaatsvinden. Heeft u deze brief nog niet gehad, hoeft u niets te doen. U kunt gewoon zonder problemen naar de televisie blijven kijken. Dat geldt ook als u analoog kijkt. De wijzigingen vinden alleen bij digitale televisie plaats.
Ziggo biedt u op de dag van de wijziging hulp bij het opnieuw instellen van de televisie. Zo zijn er medewerkers en monteurs van het kabelbedrijf in de buurt. Ziggo praat ook met ouderenorganisaties om problemen en overlast tot een minimum te beperken. Ziggo stuurt ook speciale opvallende posters naar abonnees in het verzorgingsgebied. Als deze poster voor het raam wordt geplakt, betekent dit dat men bereid is andere buurtbewoners te helpen bij het opnieuw instellen van de decoder. Maak hier echter alleen gebruik van als u deze buurtbewoner ook daadwerkelijk kent. Men moet immers in uw woning zijn om de apparatuur opnieuw in te stellen. Veiliger is wellicht om hulp aan familie, vrienden of kennissen te vragen.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren