Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Mijn moment van de week – Ronald van Zetten

In november 1926 opende de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, kortweg H.E.M.A., de eerste winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. De keten is vorige maand begonnen met een notarisservice en sinds vorige week bieden ze ook een ziektekostenverzekering aan, uitgevoerd door Menzis. Het aantal Franse vestigingen van het Nederlandse warenhuis blijft groeien. Het woord is aan directievoorzitter Ronald van Zetten (1962).

Een bijzonder moment is voor mij nog steeds het verschijnen van de documentaire ‘Het Geheim van de Hema’ en daarna ‘Hema, de musical’. De documentaire is al een paar keer herhaald en was onlangs op de Belgische tv. Hoewel het inmiddels alweer bijna een jaar geleden is, ondervinden we er tot op de dag van vandaag de gevolgen van. Veel positieve reacties van klanten, maar ook van personeel dat vanwege de film trots is om bij Hema te werken. Veel medewerkers zagen door de documentaire ineens veel meer dan het stukje Hema waar ze zelf deel van uitmaken. Ze kregen de gelegenheid om dieper in het bedrijf te kijken. We hebben nergens censuur toegepast en ook vertrouwelijke dingen laten zien. De film is heel puur en levensecht. Het is heel apart om jezelf zo terug te zien: wat je de hele dag doet en hoe je reageert op dingen. Dat was ook leerzaam, ik kreeg daardoor nog meer inzicht in het bedrijf.

Mijlpaal na mijlpaal
In de film was te zien hoe we onze eerste stationswinkel op het Gare du Nord in Parijs vestigden. We zijn verder gegaan met de expansie met onze winkels in Frankrijk. Eind van dit jaar hopen we de dertigste winkel te openen. Het loopt erg goed en dat is natuurlijk fijn om te kunnen zeggen. In september openden we de eerste buitenlandse vestiging van Hema Beauty in winkelcentrum Belle Epine nabij Parijs. Ook een mijlpaal.

EMA
Onze cosmetica is populair in Frankrijk. En dat is opvallend in een land waar de cosmetica zo’n beetje is uitgevonden. De Fransen gaan ons steeds meer ontdekken. De combinatie van enerzijds het design en anderzijds de lage prijs spreekt hen aan. Speciaal voor Franse klanten hebben we daarom op Facebook een actie op touw gezet waarbij mensen worden uitgenodigd om ‘Hema’ in te spreken. Wie het woord op z’n Hollands uitspreekt, krijgt een waardebon van vijf euro. Dat is heel grappig, omdat de Fransen moeite met het woord hebben. De meesten zeggen ‘Ema’. We kregen op deze actie duizenden reacties binnen. Het is weer eens een andere manier om met ons merk bezig te zijn. Voorlopig zijn we nog niet klaar met ons buitenlandse avontuur. We willen ons behalve in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk in nog meer landen gaan vestigen. In 2014 zullen we een Hema openen in een land dat ik nu nog niet bekend kan maken.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren