Abonnementen service: 035 - 2019505

‘Wat als mijn aankoop op de vrijmarkt kapot is?’

ombudsman-garantie

U gaat op Koninginnedag lekker naar de vrijmarkt om te winkelen. Wat zijn uw rechten bij dergelijke aankopen? En hoe zit het met
de speciale aanbiedingen die u in de winkel koopt? En mag u het gekochte product altijd terugbrengen als u toch spijt heeft?

Als u op de vrijmarkt producten koopt, zit hier geen garantie op. Een aankoop tussen consumenten onderling is geen consumenten- koop in de zin van de wet. Dus let goed op dat die elektrische gras- maaier, lamp of blender het ook echt doet! Als u thuiskomt en het product is kapot, dan heeft u pech! In de winkels zijn ook veel aan- biedingen tijdens deze Oranje- dagen. Heeft u garantie op afgeprijsde artikelen? Ja, u koopt namelijk bij een winkel en heeft recht op garantie ook al is een artikel afgeprijsd. U mag verwachten van het product
dat het werkt zoals het u is voorgespiegeld. Doet het dat niet, dan kunt u terug naar de winkel. U heeft zich in het feestgedruis laten verleiden tot het kopen
van een veel te duur product.
U komt thuis, de oranjebitter raakt uitgewerkt en u heeft spijt, wat dan? Koop = koop, dat is de basisregel. Gelukkig zijn er tegen- woordig heel veel winkels die u de mogelijkheid geven om te ruilen of zelfs om het artikel terug te brengen. Maar vergeet niet dat
dat geen recht is! Is een artikel gewoon goed, dan mag de winkel zeggen dat ze het niet terugnemen. Ze mogen u dan een tegoedbon geven. Een tegoedbon hoeft u overigens niet te accepteren als een product ondeugdelijk is. Is het product stuk, dan heeft u recht
op herstel of vervanging. Lukt dat niet, dan heeft u recht op uw geld terug. Fout geprijsde artikelen komen vaak voor. In feite geldt
de prijs die op het artikel staat, of het vak waar het in ligt. Tenzij
u had moeten verwachten dat de prijs niet klopt, bijvoorbeeld een laptop voor 100 euro die normaal 1.000 euro kost. In de praktijk is het echter lastig om uw recht te halen. Bedrijven kunnen star reageren en het artikel niet voor de aangegeven prijs willen geven. U kunt besluiten om het product onder protest te accepteren: schrijf op de bon ‘onder protest’ en laat hiervoor tekenen. U moet dan later het resterende bedrag verhalen op het bedrijf.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren