De vraag lag er al een poosje: bestaat Tomado eigenlijk nog? Voor velen boven de zestig is het merk een begrip. Een naam die nostalgie oproept.
Tomado werd in 1923 in Dordrecht opgericht door de gebroeders Willem en Jan van der Togt. Het bedrijf groeide uit tot een bekende fabrikant van betaalbare huishoudelijke producten. In de jaren 70 ging de fabriek ten onder. De concurrentie met lagelonenlanden was te groot. De merkrechten kwamen uiteindelijk terecht bij het Zwitserse concern Metaltex.
Museum in Amstelveen
Medeoprichter Jan van der Togt was ook een hartstochtelijk kunstverzamelaar. In 1991 opende hij in Amstelveen het museum Jan van der Togt. Tegenwoordig is dat kortweg Museum JAN.
Huishoudelijke producten
Tomado maakt nog altijd huishoudelijke producten. Het assortiment varieert van stofzuigers en frituurpannen tot tosti-ijzers. Waar de verkoop vroeger vooral via Blokker liep, is Tomado tegenwoordig voornamelijk online te vinden. De website Bol.com heeft een uitgebreid aanbod.
Het beroemde boekenrekje
Toch dankt Tomado zijn grootste bekendheid aan één product: het boekenplankje in de primaire kleuren rood, geel en blauw. De beroemde ontwerper Gerrit Rietveld noemde de producten van Tomado een schoolvoorbeeld van excellent Hollands ontwerp. Menig tiener had dit rekje in de jaren 60 en 70 in de slaapkamer aan de muur hangen. Ook ik, met mijn pockets over Bob Morane, Pim Pandoer en mijn lievelingsboek ‘De Wonderbenen van Umberto’. Mijn vrouw had er snuisterijen op staan. Het hing boven haar bed. Tijdens een stiekeme zoensessie in 1972 schoot het rekje los, maar het was in een handomdraai weer in elkaar gezet. De metalen constructie is eigenlijk onverwoestbaar.
Nog altijd te koop
Het Tomado-rekje is nog steeds verkrijgbaar. Bij Bol.com kost het € 52,46. Wie uit nostalgie een exemplaar wil aanschaffen, vindt tweedehands vast een koopje op Marktplaats.
Dit artikel staat in MAX Magazine nummer 41. Bent u geen abonnee, maar wilt u iedere week genieten van puzzels, weetjes, interviews en programma-informatie? U kunt hier abonnee worden.