Achteraf betalen: handig of niet?
Bij online winkelen hoort online betalen. Dat doet u gewoonlijk bij het bestellen, voordat u ook maar iets thuis ontvangen hebt. Maar u kunt ook achteraf betalen. Is dat veilig en wat kost het?
We vinden het normaal om bij een online winkel eerst te betalen en pas een of meerdere dagen later de bestelling te ontvangen. U staat er niet bij stil dat u zo gevraagd wordt erop te vertrouwen dat de winkel de bestelde producten volledig en op tijd aflevert. Meestal gaat dat helemaal goed. Maar zo niet, dan moet u extra moeite doen om de bestelling alsnog te ontvangen of uw geld terug te krijgen.
Dit soort problemen voorkomt u met achteraf online betalen. Bij deze afrekenoptie wordt de bestelling gewoon naar u opgestuurd zonder dat u al betaald hebt. U rekent pas af als u de bestelling goed hebt ontvangen. Dit betekent niet dat webwinkels hierbij opeens coulant zijn uit de goedheid hunner harten. Er zijn gewoon verschillende bedrijven die een achteraf-betaaldienst aanbieden en daarvoor een vergoeding krijgen. Deze bedrijven nemen de zorgen van de webwinkelier over de rekening uit handen. Wordt er bijvoorbeeld door een online shopper niet op tijd betaald, dan regelen ze zelf de incasso.
Nadelen
Er zit wel een aantal nadelen aan achteraf betalen. Zo zijn bestellingen standaard aan een maximumbedrag gebonden. U kunt dan bijvoorbeeld voor niet meer dan €100 afrekenen met de dienst. De hoogte van dit maximum bedrag verschilt per webwinkel en betaaldienst. Ook telt uw eerdere bestel- en betaalgeschiedenis mee. Dit betaallimiet is bedoeld om te voorkomen dat mensen teveel op krediet kopen en dit later niet terug kunnen betalen.
Aan achteraf betalen zitten soms ook extra kosten vast. Het gaat dan om een paar euro per bestelling. Dit zijn de extra kosten die een online winkel kwijt is aan afrekenen via de dienst. Deze kosten doorrekenen aan de klant is wettelijk toegestaan, maar het bedrag mag nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten voor de webwinkel. Overigens worden soms ook extra kosten berekend bij betaaldiensten waarbij u direct bij de bestelling afrekent. Wie niet op tijd achteraf betaalt, krijgt te maken met extra incassokosten en die kunnen snel oplopen.
Zo werkt het
Bekende achteraf-betaaldiensten in Nederland zijn Klarna, Billink en Riverty (voorheen AfterPay). Op een aantal details na werkt betalen met deze diensten hetzelfde. Als u bij een webwinkel klaar bent met bestellen, kunt u gaan afrekenen. Na het opgeven van de adresgegevens en het controleren van de bestelling komt u op de pagina met de betaalmethode. Naast bekende direct-betaaldiensten als iDEAL en PayPal staat hier ook een achteraf-betaaloptie. Bij de betaaloptie hoort te staan of die gratis is of geld kost. Hier staat gewoonlijk ook een link naar de voorwaarden voor het gebruiken van de betaaldienst. Het is verstandig deze door te lezen, zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Let onder andere op de privacyvoorwaarden voor persoonlijke en krediet gegevens.
Als u klikt op de achteraf-betaaldienst wordt de bijbehorende procedure opgestart. De eerste keer worden uw persoonlijke gegevens geregistreerd. De naam en adresgegevens worden soms al automatisch overgenomen vanuit de gegevens die u bij de bestelling had opgegeven, of vanuit het account bij de winkel. Vaak moet u nog aanvullende informatie opgeven, zoals een geboortedatum en mobiele telefoonnummer. Dit nummer wordt gebruikt voor de bevestiging van de registratie en bestelling. Er volgt een snelle, automatische controle op uw kredietwaardigheid. Als die in orde is, wordt u bij de betaaldienst geaccepteerd als klant.
U kunt dan de bestelling afronden en krijgt de factuur met betaalinstructies via e-mail. Deze factuur moet u binnen een vastgestelde tijd, twee tot vier weken, betalen. Dit kan gewoonlijk via een bankoverschrijving en iDEAL. Als u nog niet hebt betaald en de uiterste betaaldatum komt dichtbij, krijgt u een herinnering. Bent u te laat met betalen, dan kun u een boete krijgen boven op het factuurbedrag.
Betalen met Klarna
Klarna is een betaaldienst uit Zweden die u ook bij Nederlandse webwinkels tegen kunt komen. Wanneer u kiest voor later betalen via Klarna, krijgt u het bedrag renteloos voorgeschoten en kunt u binnen 14 tot 30 dagen de gemailde factuur betalen. Klarna heeft een eigen app waarmee u facturen beheert en betaalt. Ook kunt u met de app direct online shoppen en afrekenen bij aangesloten webwinkels.
Bijzonder is dat u bij Klarna ook mag betalen in delen op krediet. U kunt een maximaal krediet van €1000 aflossen in drie, zes of twaalf maanden. Let erop dat u hiervoor dan wel 11 procent rente betaalt. Daarnaast heeft Klarna een kopersbescherming. Die biedt hulp bij problemen met uw bestelling en de webwinkel.
Betalen met Billink
Billink is een Nederlandse achteraf-betaaldienst. De factuur voor een bestelling ontvangt u na een paar dagen per mail en betaalt u binnen twee weken. Dat kan met iDEAL of internetbankieren. Bij een teruggestuurde bestelling krijgt u het geld gewoon terug. Wanneer er problemen zijn met de bestelling, komt de aankoopbescherming van Billink van pas. Dat betekent dat het bedrijf u helpt bij het oplossen van de situatie.
Billink heeft een aparte app waarin de bestellingen en betalingen staan. Bijzonder is dat u met Billink ook zakelijke bestellingen kunt afrekenen.
Betalen met Riverty (AfterPay)
Riverty (voorheen AfterPay) is de bekendste achteraf-betaaldienst in Nederland. Na de bestelling krijgt u per e-mail een betaaloverzicht dat u binnen 14 dagen moet afrekenen. Mocht u na de bedenktijd toch iets van de bestelling terugsturen, dan kunt u de betaling voor tien dagen extra pauzeren en betaalt u alleen voor de spullen die u houdt. Met de app van Riverty zijn rekeningen en betalingen te beheren.
Onder rembours betalen
Remboursverzending is een vorm van achteraf afrekenen. Het pakketje wordt door de postbode of andere bezorger aangeboden aan de deur. Aan de bezorger betaalt u een bedrag dat bestaat uit het aankoopbedrag plus de rembourskosten en eventuele verzendkosten. Dit kan contant, maar gaat meestal met een draagbaar pinapparaat en uw betaalpas. Deze methode is gewoonlijk veilig, maar er zijn voorbeelden van nepwebwinkels die pakketten met een waardeloze inhoud sturen. Controleer vooraf op internet of de shop een erkend webwinkelkeurmerk heeft en maak eventueel direct het pakket open als de bezorger nog in de buurt is.
Digitale acceptgiro
Sommige webwinkels bieden de mogelijkheid achteraf te betalen via een digitale acceptgiro, zoals AcceptEmail of DigiAccept. Deze digitale acceptgiro ontvangt u via e-mail en is de vervanger van de papieren acceptgiro. Het is meestal een betaaloptie bij webwinkels als Wehkamp en Bol.com, waarbij u ook op krediet kunt kopen.
Auteur: David de Wilde
Bron: PlusOnline
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren