Al tien jaar tot uw dienst
‘Plan van aanpak MAX Ombudsdienst’. Dat was de titel van het document waarmee we eind 2012 in onze stoute schoenen op Jan Slagter afstapten. Ons voorstel was om binnen Omroep MAX een dagelijkse juridische ledenservice op te zetten, om daarnaast als juridisch deskundigen redacties te ondersteunen, én om zelf aansprekende meldingen uit het spreekuur op radio en televisie te behandelen.
Jan was meteen enthousiast. Hij gaf ons het vertrouwen en de mogelijkheden om deze nieuwe afdeling vorm te geven. April 2013 gingen we van start, inmiddels omgedoopt tot MAX Ombudsman. Het MAX Magazine was een maand daarvoor voor het eerst verschenen, we hadden hierin vanaf het eerste nummer een vaste plek.
Reisautoriteit
In de tien jaren die volgden groeiden we uit tot dé juridische autoriteit op reisgebied. Vorig jaar nog kregen we Schiphol zo ver om een schaderegeling te treffen voor alle gedupeerden van de lange wachttijden op de luchthaven. Resultaat: 5 miljoen aan schadevergoedingen voor vele duizenden benadeelde reizigers. En deze zomer zitten we, net als de voorgaande tien jaar, weer voor u klaar met MAX vakantieman.
100.000 gepensioneerden
In diezelfde tien jaar hebben we op pensioengebied ook het een en ander tot stand gebracht. We brachten talloze fouten en verkeerde pensioenuitbetalingen aan het licht.
We zetten vele pensioenfondsen aan tot belangrijke beleids- en reglementswijzigingen, nabetalingen en schadevergoedingen Alles bij elkaar hebben we tot nu toe meer dan 100.000 gepensioneerden en hun nabestaanden concreet aan een beter pensioen geholpen. De bedragen die hiermee gemoeid zijn, zijn af en toe duizelingwekkend; het gaat om zeker meer dan 500 miljoen euro aan achterstallige of ten onrechte gekorte pensioenen, die we alsnog op de juiste plek hebben weten te krijgen. We durven de stelling aan dat iedereen die dit leest wel iemand in de kennissenkring heeft die direct of indirect door ons is geholpen – als u het zelf niet bent.
Dagelijks spreekuur
Natuurlijk doen we veel meer dan reizen en pensioenen. Ons spreekuur zit elke werkdag voor u als MAX-lid klaar voor al uw juridische problemen, vragen en klachten over instellingen en bedrijven. Als u belt, wordt u geholpen door de werkelijke kracht van MAX Ombudsman: de medewerkers van het spreekuur. De meesten zitten er al vanaf het eerste uur: dat geldt voor alle vaste medewerkers, en ook de meeste vrijwilligers zijn er vanaf het begin al bij. Strijd tegen onrecht Wij zijn hen dankbaar voor hun niet aflatende inzet en betrokkenheid om onrecht aan de orde te stellen.
En we zijn u als lezer en als beller naar ons spreekuur ook dankbaar. Dankzij uw meldingen, dankzij uw verhalen en dankzij uw vertrouwen zijn wij in staat om die problemen aan te kaarten waarmee we niet alleen u, maar ook al die andere mensen zoals u kunnen helpen. Dat doen we nu al tien jaar, en we zijn van plan om dat nog vele jaren te blijven doen. MAX Ombudsman blijft tot uw dienst!
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren