Waarom zie ik opeens geen ondertitels meer?
Sinds enige weken heb ik geen ondertiteling voor doven en slechthorenden bij de uitzendingen van ‘NOS Jeugdjournaal’. Ik kijk televisie met Ziggo Mediabox XL. Ziggo zegt dat ik met de NOS contact moet opnemen voor een oplossing. Klopt dit?
H. van Dinteren, Amsterdam
Dit is natuurlijk de wereld op z’n kop. Los van de oplossing van dit probleem, is het geval dat u bij Ziggo een dienst koopt. En als er problemen met deze dienst zijn, dan dient Ziggo dit op te lossen. Dus als de NOS daadwerkelijk Ziggo geen ondertiteling levert bij het jeugdjournaal, dan moet niet ú maar Ziggo contact met de NOS opnemen.
Wat veroorzaakt het probleem?
Nu het inhoudelijke probleem. Ik heb de proef op de som genomen en naar het ‘NOS Jeugdjournaal’ via een andere provider gekeken. De ondertiteling voor doven en slechthorenden bij het jeugdjournaal was gewoon zichtbaar. Het probleem lijkt derhalve te liggen bij Ziggo dan wel het aanvoersignaal dat Ziggo ontvangt. Het zou natuurlijk ook vreemd zijn als NPO/NOS bij alle overige journaaluitzendingen wel de ondertiteling levert en juist bij het jeugdjournaal niet.
Verouderde decoder
U zegt dat u Mediabox XL gebruikt voor het kijken naar tv-programma’s. Dit is een inmiddels verouderde decoder. Er worden ook diverse problemen met deze decoder gemeld. Onder meer met plotseling ontbrekende ondertiteling bij bepaalde – soms willekeurige – programma’s. Op het eigen internetforum van Ziggo (www.community.ziggo.nl) melden klanten eveneens dat Ziggo hen vertelt dat zij met de betreffende zender contact moeten opnemen om de problemen te verhelpen. Iets dat dus niet klopt.
Ook nog ’s energie besparen
Het lijkt erop dat de problemen die u en anderen ervaren door de decoder worden veroorzaakt. Met Mediabox XL speelt ook een ander probleem. Omdat deze decoder inmiddels meer dan tien jaar oud is, verbruikt deze onnodig veel energie. U kunt meer dan honderd euro per jaar aan energiekosten besparen als u gebruik gaat maken van een nieuwer model decoder. Ik raad u aan om contact met Ziggo op te nemen. U zegt natuurlijk als eerste dat niet u maar Ziggo het probleem met de ontbrekende ondertiteling dient op te lossen. Tevens vraagt u direct of Ziggo uw oude decoder voor een nieuwer model – Mediabox Next of Next Mini – kan omruilen. Dit is niet alleen gunstig voor uw energierekening. De kans is groot dat problemen met ondertiteling plots als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.
Mist u opeens de ondertiteling op uw tv? Vraagt u zich af waar een radio- of tv-zender is gebleven? Betaalt u te veel voor Ziggo, KPN of een andere aanbieder? Schrijf dan naar: MAX Magazine, Postbus 277, 1200 AG Hilversum of stuur een e-mail: redactie@maxmagazine.nl o.v.v. ‘Mediavragen’. Wilt u uw naam niet vermeld hebben? Geef dat dan duidelijk aan.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren