Abonnementen service: 035 - 2019505

Column van Jan: Tot in Amerika

Niet alleen de Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een groot succes, datzelfde geldt zeker ook voor het MAX-programma ‘De nieuwe Vermeer’, op de zondagavond gepresenteerd door Dionne Stax. Er kijken gemiddeld ruim 1,3 miljoen mensen naar, dat wil zeggen direct, in de herhaling komen er nog veel meer bij.

En dat in een land met 17 miljoen inwoners, zegt ‘The New York Times’. Jazeker, ons televisieproject heeft de aandacht getrokken van deze vooraanstaande, uit 1851 stammende Amerikaanse krant, bijgenaamd ‘De oude grijze dame’. Correspondente Nina Siegal wijdde er een uitgebreid artikel aan en interviewde een aantal directbetrokkenen. Zo kon ik het kijkcijfersucces verklaren doordat we dit kunst- en cultuurprogramma zeer toegankelijk, laagdrempelig hebben ontwikkeld (in samenwerking met producent Helder). Doordat we ons concentreren op de vermiste schilderijen van de wereldberoemde Vermeer, kunnen de kijkers hun verbeelding aanspreken.

Iedere kijker, jong en oud, kan zijn fantasie inschakelen om zich een schilderij voor te stellen dat niet bestaat. Naast het competitie-element van de meesterschilders is er het plezier van de amateurkunstenaars uit het hele land die in allerlei stijlen en gebruikmakend van de meest uiteenlopende materialen – tot aan stukjes drijfhout, knopen en Lego-steentjes toe – hun creativiteit de vrije loop laten. De zesdelige reeks eindigt op zondag 19 maart. Nog even genieten dus!

Jan Slagter
directeur Omroep MAX

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren