Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Verkeersboete?

Bij menig automobilist vallen er elk jaar wel één of meer verkeersboetes op de mat. Soms is de hoogte wel heel erg schrikken. Maar pas op: niet meteen slikken en betalen. Zo ondervond ook uw eigen redacteur. Een fikse boete kan ook foute boel zijn. Dan loont het om even in actie te komen, desnoods met hulp van een ervaren en deskundige boetejager. “Heel wat verkeersboetes rammelen.”

Oef. Maar liefst 21 kilometer te hard gereden in de bebouwde kom. Een bijzonder dure grap. “Door u te betalen: € 224,00” luidt de boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), die ik net van de deurmat heb geplukt. Betaal op tijd, staat er nog ietwat dreigend bij. Anders wordt de boete na de eerste verhoging € 331,50, en bij nog langer dralen € 654,00! Slik.

Dat klopt niet!
Hmmm. Ergens klopt er iets niet. Ja, de ‘plaats delict’ passeer ik wekelijks een paar keer. Maar ik weet waar de flitskast staat, dus daar rijd ik nooit te hard. Toch maar even via cjib.nl met mijn DigiD de flitsfoto bekijken. Verdraaid, dat is toch echt mijn zwarte bolide, daar in het donker. Maar wacht, wat vermeldt de tekst onder de flitsfoto? “Rijrichting: Tegemoetkomend.” Bingo, maar nu voor mij. Want waar mijn wagen van de cameralens wegrijdt, is een passerende Opel de tegemoetkomende auto. Ik bel het CJIB. Een dame daar geeft het na bestudering van de foto en overleg met collega’s ruiterlijk toe: foutje, sorry. “U hoeft niet te betalen. We trekken de boete in.” Een schriftelijke bevestiging valt enkele dagen later op de mat. Pech voor de Opel-eigenaar, die eerst nog de dans ontsprong en nu alsnog mag bloeden.

Procedurele fouten
Op internet wemelt het van de bureautjes die je graag helpen om onder verkeersboetes uit te komen. Maar al te vaak krijgen zij boetes onder ogen die aanvechtbaar zijn, weet ook Ger Debije, van meesterboete.nl. Voor dit jaar staat zijn teller al op 1.500 zaken. “We winnen er grofweg één op de drie.” Vaak op procedurele gronden: gebruikte apparatuur blijkt niet goed afgesteld, keuring van de apparatuur is verlopen. Vooral bij boetes voor door rood licht rijden gaat het vaak mis, zegt jurist Debije. “Dan blijkt het gebruikte systeem niet goed ingesteld. Misschien is er heus wel door rood gereden, maar op de flitsfoto is de auto dan het rode licht bijvoorbeeld nog niet voorbij.” Ook bij ‘gesloten-verklaringen’ kunnen boetes toch vaak verscheurd worden. “Je mag daar dan een weg niet inrijden, omdat het eenrichtingsverkeer is voor tegemoetkomers, of alleen voetgangers zijn toegestaan”, zegt Debije. “Maar ja, dan is het kenteken op de bewijsfoto niet goed leesbaar. Of het bord dat de bestuurder had moeten waarschuwen zit deels achter een boom en is daardoor niet goed zichtbaar. Die zaken winnen we dan ook.”

Bestudeer de flitsfoto
Jaarlijks worden in Nederland zo’n 8 à 9 miljoen verkeersboetes uitgedeeld. Daarvan worden er tussen de 200.000 en 250.000 aangevochten, blijkt uit cijfers opgevraagd bij het Openbaar Ministerie (OM). Eén op de vijf tot één op de zeven blijkt onterecht en wordt ingetrokken (‘vernietigd’). Vorig jaar gebeurde dat in totaal bijna 35.000 keer. En dat was meer dan in de twee jaren ervoor. Ook het OM zegt onomwonden dat het altijd verstandig is om verkeersboetes goed te controleren, en daarbij online de flitsfoto te bestuderen. “Het kan nou eenmaal altijd gebeuren dat er een foutje wordt gemaakt. Als dat zo is, wordt dat gecorrigeerd. Daar doen we helemaal niet moeilijk over”, zegt een woordvoerster van het OM.

De Staat betaalt
Jurist Debije: “Onder al die verkeersboetes en flits- foto’s schuilen zó veel regels die mensen helemaal niet kennen. Daardoor zijn ook veel boetes aan te vechten waar voor de leek op het eerste oog niks tegenin te brengen lijkt.” Debije durft dan ook de stelling aan dat heel veel mensen nu keurig verkeersboetes betalen die juristen als hij eenvoudig ‘vernietigd’ kunnen krijgen. En dan gaat het bij elkaar om vele, vele duizenden euro’s aan aanvechtbare boetes. Boetebureaus als die van Debije werken vaak op basis van no-cure-no-pay. De klant betaalt niks, of slechts een beperkt bedrag. De echte inkomsten komen van de Staat. Want voor elke succesvol aangevochten boete krijgen boetebureaus van de overheid een standaard vergoeding van gemiddeld een paar honderd euro. Dat varieert voor zo’n 270 euro voor een eenvoudig bezwaarschrift, tot pakweg het driedubbele bij meerwerk, bijvoorbeeld voor een hoorzitting en in beroep gaan. “Daar kan ik prima van rondkomen”, zegt Debije. Hij voelt zich daar goed bij, ook al jagen hij en zijn collega boetejagers met duizenden declaraties aan procesvergoedingen de overheid aardig op kosten. “Heel wat verkeersboetes rammelen gewoon. Prima toch dat ik dan mensen help om die ook niet te hoeven betalen? Zorg maar dat op boetes niks aan te merken valt. Dan hoef ik niet in actie te komen.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren