Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

HÉÉL VEEL & LASTIG TE OPENEN: ERGERNISSEN OVER VERPAKKINGEN

Veel Nederlanders worstelen met verpakkingen. Messen, scharen, allerlei hulp middelen komen eraan te pas om die helse sluitingen geopend te krijgen. Alsof de producenten het erom doen het ons zo lastig mogelijk te maken. En waarom komen online bestelde pakketjes altijd in die belachelijk grote verpakkingen? Emile Bode beet zich in dit onderwerp vast.

Piet Miedema (85) uit Hurdegaryp is één van de vele lezers van MAX Magazine die zich ergeren aan verpakkingen. Hij legt uit: “Wij hebben de meeste problemen met draaidoppen op fl essen. Mijn vrouw krijgt deze fl essen al helemaal niet open. Zij heeft namelijk artrose.” Ook haat het echtpaar de luchtdichte verpakkingen. “Ik heb zo langzamerhand een gereedschapskist nodig om al die verpakkingen te openen. Vroeger ging je naar de kruidenier; daar werd alles afgewogen en in een zakje gedaan. Dat was makkelijk.”

‘ONZE EIGEN SCHULD’
Prof. dr. ir. Roland ten Klooster is de verpakkingsprofessor van Nederland. “Ik hoor ook die verhalen dat vroeger alles beter was. In werkelijkheid hebben we zelf om die vaak vervelende verpakkingen gevraagd. Dit komt deels door onze gemakswelvaart. In de jaren zestig waren we gemiddeld 45 minuten met de bereiding van het avondeten bezig, nu nog slechts 18 minuten. Dankzij die luchtdichte verpakkingen is alles langer houdbaar en beter van smaak. Je kunt heel veel producten zo in de magnetron doen. Het eten is ook hygiënischer en dus sneller op tafel en de consument wil tijdwinst.”

PRIJSKAARTJE
Ten Klooster is hoogleraar Packaging design and management aan de Universiteit Twente. Daarnaast heeft hij zijn eigen bedrijf Plato Product Consultants. Dit bureau ontwerpt verpakkingen en adviseert. Hij stelt dat er best betere verpakkingen op de markt verschijnen, maar daar zit een prijskaartje aan. “De meeste consumenten zijn dan geneigd toch het goedkopere product met die lastiger verpakking te nemen. Dus het is deels onze eigen schuld.” Is een makkelijke verpakking dan zo veel duurder? “Als de verpakking een cent meer kost, wordt de totaalprijs in de winkel circa vijf cent duurder. Dat is in de supermarktwereld veel geld. Soms kan het simpeler. Ik noem de kartonnen melkpakken met die treklip. Buitengewoon onhandig. Uiteindelijk kwam de dop. Die is reuze makkelijk, maar niet voor mensen die bijna geen kracht meer in hun handen hebben en zo is er altijd wat.”

‘IS DAT NOU NODIG?’
Eén van de grootste ergernissen zijn blisterverpakkingen, meestal gebruikt om kleine producten te verpakken tussen bedrukt karton en een harde voorgevormde kunststoff olie. Ten Klooster: “In deze verpakkingen zit vaak duurdere elektronica die schade- en diefstalgevoelig is. Maar ik zie producten uit China langskomen waarvan ik denk: moet die onhandige blisterverpakking wel? Vaak is het een kwestie van slechte communicatie tussen de fabrikant en de opdrachtgever.” Door de stormachtige stijging van online bestellingen is de hoeveelheid verzendverpakkingen enorm gestegen met een extra doos om een doos. Ten Klooster: “Daar wordt, mede uit het oogpunt van duurzaamheid, ook over geklaagd. Maar steeds meer mensen bestellen online en zijn te lui om naar de winkel te gaan. En dan is men ook nog beledigd als de doos de volgende dag niet wordt bezorgd. Je kunt ook naar de winkel gaan om iets te kopen of gewoon iets langer wachten. Dan hoeven de inpakkers ook niet ’s nachts te werken. Dat is beter voor hun nachtrust.”

‘ALLES MOET SNEL SNEL’
Waarom worden er vaak thuis dozen bezorgd die veel te groot zijn voor de inhoud? Ten Klooster: “Het inpakken en de bezorging van pakketten wordt vaak uitbesteed aan zogeheten fulfi llment centers. Daar wordt gewerkt met standaardmaten. Het inpakken moet snel gebeuren. Als je dozen gebruikt die precies op maat zijn, duurt het veel langer deze te selecteren. Dan duurt het inpakken langer en dat is uiteindelijk duurder dan het gebruik van grote dozen.”

MEDICIJNENSTRIPS
Uit eerder onderzoek van de ouderenbond ANBO en ReumaNederland blijkt dat 98 procent moeite heeft om verpakkingen te openen. Dat zijn zeker niet alleen mensen met een beperking. Woordvoerder Lavina Jamanica van ReumaNederland zegt: “We hebben daarna nog een onderzoek gedaan, specifi ek gericht op medicijnverpakkingen. Daaruit bleek dat bij 64 procent van de mensen met reuma het openen van een medicijnverpakking een probleem is. We hebben al meer dan 71.000 handtekeningen verzameld om de overheid op te roepen te komen tot gebruiksvriendelijke medicijnverpakkingen. Die gaan we in de herfst aan het ministerie van Volksgezondheid aanbieden. Ook werken we met de Universiteit Twente aan een reumavriendelijke medicijnverpakking, want het openen is vaak een bittere pil.” Ten Klooster bevestigt: “Ik ben als hoogleraar bij dit project betrokken. We hopen een pilstrip te ontwikkelen die wel makkelijk te openen is en dat zou fi jn zijn.”

HANDIGE HALS
De hoogleraar vindt dat grote bedrijven veel meer geld in eenvoudige verpakkingen moeten steken. “Dat is bijvoorbeeld in de jaren tachtig gebeurd met WC-Eend, de toiletreiniger met die vreemde zwanenhals waarmee je makkelijk onder de rand kunt spuiten. Dankzij de uitgebreide reclame met de bekende slogan ‘Wij van WC-Eend adviseren…’ werd dit een enorm succes en volgden tal van andere reinigers met de verpakking met de zwanenhals.”

FRIETZAK MET GAT
Het bedrijf van Ten Klooster ontwierp in 2012 op de glazen potten van Hak een handige ‘1-2 deksel’, waardoor vr ijwel iedereen deze pot kan openen. “Nu hebben wij een verpakking voor frites en vooral voor thuisbezorging ontwikkeld. Frites die thuis wordt bezorgd, is meestal niet meer krokant. We hebben een ventilatieopening in de verpakking bedacht, waardoor het dampende fritesvocht ontsnapt en de frites krokant blijft. Er is dus hoop op betere verpakkingen, maar om het iedereen naar de zin te maken…”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren