Abonnementen service: 035 - 2019505

Column van Jan: Succesformule

Op het moment dat ik dit schrijf moet de eerste afl evering (op 12 november) van ‘Bed & Breakfast’ nog uitgezonden worden. Maar ik weet nu al dat het nieuwe seizoen weer een groot succes wordt.

U kent de formule: drie bed & breakfast-eigenaren testen elkaars onderneming. Ze logeren bij elkaar en bepalen zelf wat ze hun verblijf waard vinden. Iedere week stemmen ruim een miljoen kijkers om halfnegen af op NPO 1 en velen van hen becommentariëren wat ze zien ook nog eens live op sociale media.

Wat is toch het geheim van het succes van “één van de kneuterigste programma’s op de Nederlandse televisie, maar ook één van de populairste”, zoals ‘Televizier’ ooit schreef? Het zit ‘m denk ik in de mix van ingrediënten. Er zit een aspect in van ‘binnengluren’ in andermans interieur, wat kan leiden tot verrassing, verbazing en soms verbijstering. Er is het competitieve element, waarbij je hoopt dat jouw favoriete stel als winnaar uit het geldkistje komt. Het human interestelement: je leert iets over de achtergrond van de deelnemers en over hun – soms zeer opmerkelijke – gedrag. Je komt via de camera nog eens ergens; de B&B’s liggen zeer verspreid en op de mooiste plekjes van ons land.

En de gezamenlijke grappige of inte res – sante uitjes tonen de regio op z’n fraaist. Het is niet voor niets dat de uitzendingen kijkers inspireren ook eens zo’n B&B te bezoeken. Mijn favoriete onderdeel: de onderlinge tips! Er is altijd wel een klemmende deur of een los zittend haakje…

 

JAN SLAGTER DIRECTEUR OMROEP MAX

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren