Abonnementen service: 035 - 2019505

WE MOESTEN ONZE KOFFIE MET EEN QR-CODE BESTELLEN

We wilden koffiedrinken op een terras aan het Sneekermeer. Er was een QR-code op de tafel geplakt. Daarmee konden we bestellen. Toen we zeiden geen smartphone bij ons te hebben en weg te gaan, wilde de serveerster nog wel een kopje brengen. Sluit je zo niet ouderen uit, die gewoon een kopje koffie willen komen drinken?

Carla Diederiks

De QR-code zie je overal opduiken. Niet alleen om te tonen dat je gevaccineerd of getest bent, maar ook op folders en menukaarten of langs wandelpaden voor extra informatie. In een café of restaurant gebruiken ze een QR-code om je te registreren of om iets te bestellen.

Je richt dan de lens van je mobieltje op de code en krijgt dan na wat gehannes een menukaart te zien. Daarop vink je dan je koffi e of iets anders aan. Het signaal gaat rechtstreeks naar de keuken. Daarmee bezuinigt de horeca op de bediening. Dit systeem sluit niet alleen klanten uit die niet zo handig zijn met hun mobieltje, maar ook de mensen die daar geen zin in hebben.

Voor velen hoort bij een bezoek aan de horeca iets van gezelligheid en gastvrijheid. Daar past de QR-code niet bij. Het systeem lijkt me ook niet zakelijk. Want een leuke serveerster zal bij het kopje koffi e toch ook nog wel een lekker ‘huisgemaakt’ taartje verkopen… Ik heb de branchevereniging van de horeca (KHN) gevraagd wat zij ervan vinden.

Nou, die hielden hun kruit droog. “De horeca is dé huiskamer van de samenleving waar iedereen welkom is. Wij zijn niet voor of tegen het gebruik van QR-codes. Dit is een keuze van een ondernemer. Voor het ene bedrijf is het een uitkomst en het andere kiest er bewust niet voor.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren