Verjonging
De afgelopen weken verschenen grote koppen in de media: ‘Er is onrust in Hilversum’. Wat is er aan de hand? De NPO vindt dat de publieke omroep er is voor iedereen en dat de doelgroep 20- tot 49-jarigen beter bereikt moet worden, omdat die leeftijdsgroep wat ondervertegenwoordigd is bij de tv-kijkers. Daarom zou de programmering ‘verjongd’ moeten worden. Je kunt je afvragen of ‘20-49’ bereiken zo gaat lukken. Ik vermoed dat die groep niet na het eten met een programmagids op de bank gaat zitten met de vraag wat er die avond op de televisie komt. Kan je jong publiek niet beter zoeken daar waar ze zijn, dat is op YouTube, Netflix, noem maar op. Deels ook op NPO 1, bijvoorbeeld bij ‘Heel Holland Bakt’, een programma waar niet alleen veel vijftigplussers naar kijken, maar ook veel jongere mensen. Ik zit nu vijftien jaar bij de publieke omroep en ik hoor al vijftien jaar: we moeten verjongen. Op zich een prima idee, maar dat mag nooit ten koste gaan van onze programmering. Het bereiken van de oudere kijker is onze missie, dat staat ook in ons beleidsplan en daarvoor hebben we ook weer erkenning gekregen van de minister. Dat zal ik ook altijd blijven verdedigen. Zo gaan we bijvoorbeeld deze zomer weer fijn opnames maken voor ‘MAX vakantieman’, ‘We zijn er Bijna!’ en ‘Denkend aan Holland’. Ik kan me er nu al op verheugen!
Jan Slagter
directeur Omroep MAX
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren