Abonnementen service: 035 - 2019505

Let op bij online aankopen

We kopen steeds meer online. Zeker nu in coronatijd kunnen de pakketbezorgers de leveringen bijna niet aan. Er gaat echter nog weleens iets mis. Goed om te weten wat uw rechten zijn.

Koopt u telefonisch of op internet een product? Dan heeft u in de meeste gevallen veertien dagen bedenktijd, waarin u het product zonder opgaaf van reden terug kunt sturen. Doe dit binnen veertien dagen ná ontvangst van het pakket. Stuurt u het product terug, dan kan het wel zo zijn dat u de retourkosten zelf moet betalen. Koopt u een handgemaakt of op maat gemaakt product, dan geldt de bedenktijd niet. Ook voor reizen bestaat een uitzondering.

WAT MAG U VERWACHTEN VAN DE VERKOPER?
De verkoper moet duidelijk communiceren wat zijn feitelijke adres is. Ook moet bij de koop helder gecommuniceerd worden dat u bedenktijd heeft én er moet een formulier bij uw bestelling worden gegeven waarmee u de koop ongedaan kunt maken. Ook de kosten van het terugzenden moeten duidelijk zijn. Voldoet een verkoper niet aan deze vereisten, dan heeft u langere bedenktijd. EEN

NIEUWE TREND: DROPSHIPPING
Steeds meer bedrijven maken gebruik van ‘dropshipping’. Een webshop lijkt dan zelf een magazijn te hebben, maar heeft dat niet. U plaatst een bestelling en het bedrijf zet die bestelling door naar een bedrijf in een ver land. U moet lang wachten op levering en vaak krijgt u vervolgens een product dat u veel goedkoper rechtstreeks had kunnen bestellen. Ook de kwaliteit laat vaak te wensen over. Als u het wilt retourneren, komt u erachter dat het bijvoorbeeld dertig euro kost om het terug te sturen naar Hongkong. Als dat gecommuniceerd is, mogen ze dit vragen. Heeft het product echter een gebrek, dan moet u het gratis kunnen terugsturen. Deze webshops moeten zich ook aan de Nederlandse wet houden. Vaak blijken ze in de praktijk echter lastig te benaderen en lijken ze de Nederlandse regels niet te (willen) kennen. Check het bedrijf en de voorwaarden dus van tevoren goed! Google het bedrijf met het woord klacht erachter en kijk wat eruit komt.

TIPS VOOR ONLINE KOPEN
Check de reviews; ervaringen van anderen zeggen vaak veel.
Koopt u iets in een ver buitenland, calculeer het risico in dat er iets misgaat en koop niet voor te grote bedragen.
Kijk of ze een keurmerk hebben waar een geschillencommissie aan gekoppeld zit.
Betaal met creditcard of PayPal; u bent dan vaak verzekerd als iets misgaat.
Zoek hetzelfde product ook op sites waar u rechtstreeks kunt bestellen, zoals Aliexpress. Bij dropshippers moet u soms tien keer zoveel betalen voor een product dat u zelf rechtstreeks kunt bestellen.
Reageert een bedrijf niet op uw klacht, stuur dan altijd eerst een aangetekende brief. Onze ervaring is dat er dan schot in de zaak komt.
Meld uw klacht bij de Autoriteit Consument en Markt. Zij houden toezicht op bedrijven die consumentenrechtregels schenden en kunnen boetes opleggen.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren