Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Stress, angst en slapeloosheid aanpakken met kunstmatige intelligentie: SPELLETJES OM TE GENEZEN

“Spelletjes? Dit zijn serious games!”, zegt hoogleraar chirurgie Harry van Goor van het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen, gespeeld verontwaardigd. “Echt heel serieuze zorgspellen.” En dát meent hij.

Professor Van Goor (63) verwacht veel van het mogelijke effect van de virtuele spellen in het herstelproces van – meest oudere – patiënten. Er is een scala van spellen in ontwikkeling, bedoeld om afleiding te geven bij pijn, stress te verlagen en angst weg te nemen. Spellen die ervoor zorgen dat de patiënt weer mobieler wordt of ontspannen in slaap kan vallen – om maar een paar voorbeelden te noemen. Games en spellen die verder reiken dan louter vertier, hoewel testpersonen ze als plezierig ervaren. “We hopen ze dan ook gericht te kunnen inzetten in het herstel- of genezingsproces van patiënten.”

Oefenen en puzzelen
Van Goor is initiatiefnemer van dit project in het academisch ziekenhuis van Nijmegen, waar wordt gemeten hoe patiënten reageren op oefeningen en puzzels via het beeldscherm. Wat doen de virtuele spellen in hun ziekteproces? Kunnen ze rustgevende medicatie vervangen of aanvullend zijn?

En wat is de invloed op het immuun- of afweersysteem? “Elke operatie is daarop immers een aanslag”, onderbouwt Van Goor. “Stress verlaagt het immuunsysteem. Door middel van onder meer virtual reality hopen we  iemands afweer in enige mate te versterken, om de patiënt uiteindelijk beter door de ingreep te loodsen.”

vóór de ingreep of bij herstel
“We testen verschillende games uit, in het bijzonder bij oudere patiënten die gespannen zijn, of angstig voor de dingen die komen gaan. Zoals een operatie, waar zij erg tegenop zien. Of een langdurige behandeling met chemotherapie of bestraling.

Spellen als deze kunnen een rol spelen in het hele traject – van vóór een ingreep naar het uiteindelijke herstel.” Ook bij patiënten die genezen zijn van COVID-19 test het Radboudumc dit soort virtuele spelletjes. Peter is één van hen. Mentaal en fysiek heeft hij er veel aan, zegt hij: “Het programma stimuleert mij enorm om te bewegen en te ontspannen.

Voetballen tegenhouden met virtual reality maakt mij bloedfanatiek.” In het Radboudumc zijn twee ‘patiëntenkamers van de toekomst’ ingericht waarin een ‘tv-wall’ is aangebracht; een enorm beeldscherm met talloze sensoren aangestuurd door kunstmatige intelligentie. Onderzoekers kunnen daarmee deelnemende patiënten aan dit zogenoemde R4Heal-project volgen in al hun reacties.

Het ziekenhuis werkt daarin samen met het Nederlandse bedrijf Yellow Riders dat de gezondheidsspelletjes ontwikkelt. Nog deze maand starten in het Radboudumc de eerste tests met vrijwilligers, waarna de spellen in een volgende testfase worden gespeeld door patiënten.“We hopen dat de oefeningen en puzzels naar behoren werken”, aldus Stephan Aarts van Yellow Riders, “en zo te kunnen meten wat de gemiddelde scores zijn per leeftijd.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren