Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

Het nieuwe inloggen: moeilijk voor oud èn jong

Premier Rutte liet zich laatst ontvallen dat hij moeite heeft met een belmenu. Iedere Nederlander moet volgens hem zonder veel mitsen en maren een ‘echt mens’ aan de telefoon krijgen voor zijn vraag, zeker als het een (semi)overheidsdienst betreft. Wat zou de premier vinden van het nieuwe inloggen op de site of app van de zorgverzekering?

Dat inloggen bij de zorgverzekeraar is nog vele malen ingewikkelder dan een belmenu, met z’n DigiD-app, wachtwoorden en allerlei sms-, QR- of koppelcodes. En als je de digitale puzzel gelegd hebt, zijn medische en financiële gegevens van echtgenoot of partner niet meer zoals voorheen zichtbaar. Ook hier speelt de privacywet een hoofdrol. Zonder aparte machtiging blijven de gegevens over eigen risico, medicijnen of ziekenhuisbezoek gescheiden. Beiden moeten dus de inlogprocedure volgen. De zorgverzekeraar vragen om de verzekerden samen op één polis te zetten is niet genoeg. Dan worden alleen de betalingen zichtbaar, de medische gegevens niet.

‘Waarom moet dit allemaal zo?’
De forums van de zorgverzekeraars zijn inmiddels volgelopen met vragen en klachten van verzekerden. “Vanmorgen logde ik met mijn DigiD-app in en werd ineens geconfronteerd met een koppelcode. Is de app, met scannen van QR-code en vijfcijferige pin, niet al lastig genoeg? Ik denk dat ik maar terugga naar de sms-methode”, schrijft een verzekerde van het Zilveren Kruis. Hij krijgt negen reacties op zijn hartenkreet, die de situatie voor hem niet veel duidelijker maken. De koppelcode, om de medische gegevens op meer dan een computer, laptop of mobiele telefoon te kunnen zien, is voor velen een struikelblok.Verzekeraar Zilveren Kruis is overigens al eerder begonnen met het nieuwe inloggen. Desondanks krijgen straks alle verzekerden hun nieuwe polis per brief of e-mail. Om die te bekijken hoeven ze deze keer dus nog niet in te loggen. Ceriel Thissen van zorgverzekeraar CZ kan zich goed voorstellen dat veel mensen moeite hebben met de nieuwe toegang. “We hebben inmiddels vele honderden telefoontjes gehad en krijgen die nog steeds. Mensen zijn vastgelopen of vragen waarom dit nou allemaal zo moet. En dat zijn beslist niet alleen oudere verzekerden.”
Zorgverzekeraars, met al hun persoonlijke medische gegevens, zijn sinds dit jaar verplicht een zogenoemde tweefactoren-autorisatie in te voeren. Dat betekent dat het vertrouwde inlogsysteem van gebruikersnaam en wachtwoord niet meer voldoende is. Er is een extra verificatie nodig via de DigiD of sms-code. “We zijn er in september mee begonnen”, zegt Ceriel Thissen. “Sindsdien zien we steeds meer mensen volgens de nieuwe codes inloggen. Maar nog lang niet allemaal. Dat gaan we pas na 12 november zien, als de nieuwe polissen voor 2020 zichtbaar worden.”

Bij de banken gaat het nog weer anders
Verzekerden van CZ  mogen voor hulp langskomen in een van de achttien servicekantoren in Zuid-Nederland, waar de zorgverzekeraar de meeste klanten heeft. “Maar ook daar mogen we het systeem alleen maar uitleggen. We mogen het van de privacywet niet voor de mensen doen!”, zegt Thissen. De inlogproblematiek geldt alleen voor de mensen die hun ziektekosten via internet regelen. Bij CZ doet twintig procent dat nog niet. Zij doen alles nog schriftelijk af. Bij andere zorgverzekeraars is dat percentage ongeveer gelijk. Thissen: “Het is jammer dat er niet één uniform inlogsysteem is. Dus dat mensen al hun privacygevoelige gegevens op dezelfde manier kunnen benaderen. Maar bij banken gaat het weer anders. Dat maakt het lastig voor de meeste mensen.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren