In het hart
Daar was hij dan eindelijk, de brief van minister Slob over de toekomst van de publieke omroep. Over de inhoud – waarvan al het een en ander was uitgelekt – werd al wekenlang gespeculeerd in de media.
Waar ik me onder meer best wel zorgen over maak, is dat de tv-reclame voor 20.00 uur wordt geschrapt, zogenaamd om kinderen te beschermen. Zijn die spotjes van Albert Heijn en Jumbo dan zo schadelijk voor de kinderziel? Laat de minister eens optreden tegen alle verderfelijkheid waarmee de jeugd op internet wordt geconfronteerd! De maatregel kost de publieke omroep vermoedelijk 80 tot 90 miljoen euro, waarvan de overheid slechts de helft of minder compenseert. Het staat gelijk aan het verbranden van geld, want, zo leert ook de ervaring in Frankrijk, die adverteerders gaan vervolgens rechtstreeks naar Google en Facebook. Het is bovendien de eerste stap naar een compleet reclamevrije publieke omroep. Maar als de overheid de derving aan inkomsten niet voor 100% compenseert, is zij ongeloofwaardig. Deze bezuinigingen komen bovenop de 250 miljoen van de kabinetten Rutte I en II en raken de programma’s en daarmee de kijker in het hart. Waar ik mij met hand en tand tegen zal verzetten is het verhogen van de lidmaatschapsbijdrage. Wat de minister ook doet, die blijft bij ons voorlopig 7,50 euro. Een hoger bedrag zou heel veel mensen uitsluiten die heel gemotiveerd lid zijn van MAX en moeten rondkomen van alleen AOW.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren