Abonnementen service: 035 - 2019505

Doorroeien in de snelkookpan

Cliënten verbazen zich er weleens over. Problemen waar al lange tijd geen beweging in is te krijgen, worden voor het oog van de camera in een vloek en een zucht opgelost. Televisie werkt inderdaad soms als een snelkookpan. Maar als MAX Ombudsman kunnen we ook na de televisie-uitzending in de pan blijven roeren. Op die manier hebben we al vele mensen kunnen helpen. Mevrouw Kuhlman, op 1 februari te zien in ‘Meldpunt!’, is hiervan een voorbeeld.

Het was oktober 2017 en mevrouw Kuhlman keek op televisie naar ‘Meldpunt!’. Daarin vertelde de heer Tak zijn verdrietige verhaal. Als vrachtwagenchauffeur raakte hij in 1990 betrokken bij een ernstig verkeersongeval. Zijn beenletsel was zo ernstig dat hij nooit meer heeft kunnen werken. Toen hij met pensioen ging, bleek het opgebouwde pensioen zo laag dat het werd afgekocht. Maar in een eerdere uitzending van datzelfde ‘Meldpunt!’ was de heer Tak erachter gekomen dat hij al die jaren premievrij verder had kunnen doorbouwen aan zijn pensioen. Het enige wat hij destijds had moeten doen, was een formuliertje invullen en toesturen naar het pensioenfonds. De heer Tak kende deze regeling niet en had dus nooit iets opgestuurd.

VOLWAARDIG PENSIOEN
Mevrouw Kuhlman zag op de televisie dat wij deze zaak alsnog oplosten voor de heer Tak. Een gevalletje snelkookpan. Meer nog: we konden melden dat de meeste pensioenfondsen inmiddels niet meer moeilijk deden over dat ene formuliertje. Mensen die voor de premievrijregeling in aanmerking kwamen, konden zich alsnog melden bij de pensioenfondsen. Duizenden mensen zouden daardoor alsnog een volwaardig pensioen kunnen ontvangen. Mevrouw Kuhlman was blij dat ze de televisie had aangezet. Want dit verhaal ging ook over háár. Zelf zat ze sinds 1993 in de WAO en haar pensioen zou neerkomen op zo’n 200 euro per jaar. Inderdaad: per jaar. Ze had eerder al weleens geprobeerd de premievrije opbouw te regelen. Zonder succes. Nadat ze de heer Tak had gezien in ‘Meldpunt!’, zou ze het opnieuw proberen.

LELIJKE REKENFOUTEN
Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder. Pas nu is duidelijk hoeveel pensioen de heer Tak gaat ontvangen. Na de uitzending bleven we hem begeleiden, en zo zagen we dat het pensioenfonds lelijke rekenfouten maakte. De herberekening van het pensioen moest drie keer over. En mevrouw Kuhlman? Zij kreeg van het pensioenfonds drie keer te horen dat ze nergens recht op had. Ze meldde zich in ons spreekuur. Na meer dan een jaar hebben we ook haar pensioen veilig weten te stellen. Nu is het de beurt aan mevrouw Kuhlman om háár verhaal in ‘Meldpunt!’ te vertellen. Waarschijnlijk zullen er weer mensen kijken die zich daarin herkennen. Wij zullen ze met veel plezier te woord staan in ons spreekuur en waar mogelijk ook aan een rechtvaardig pensioen helpen. Wij blijven namelijk in de pan roeren. En dat blijkt hard nodig.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren