Geen bedenktijd bij aankoop traplift
Mevrouw De Jong woont nog zelfstandig. Ze woont al veertig jaar met veel plezier in haar woning, maar kan moeilijk de trap opkomen. Reden voor haar om zich te laten informeren over een traplift.
Mevrouw De Jong maakt een afspraak bij een leverancier en binnen korte tijd brengt de verkoper een bezoek bij haar aan huis. Zij tekent uiteindelijk voor akkoord, maar diezelfde avond zit het haar toch niet lekker. Ze voelde zich een beetje onder druk gezet en annuleert de overeenkomst. Tot haar verbazing moet ze dertig procent annuleringskosten betalen. Het ging hier toch om een verkoop buiten een verkoopruimte? Waarom was hier geen sprake van een bedenktijd?
Op maat gemaakt
In het geval van mevrouw De Jong is sprake van een op maat gemaakt product. Op deze producten is geen bedenktijd van toepassing. Bij een traplift zit het stukje maatwerk vooral in de rail. De rail moet onder andere op maat worden gebogen en de tandheulen, de steunophanging en de laadpunten moeten op de rail worden gelast. Verder hangt het van de soort stoel of motor af of hier ook maatwerk aan te pas komt. Wij hebben bij diverse leveranciers geïnformeerd en per type kan dit verschillen.
Ook geen bedenktijd
Naast op maat gemaakte producten gelden er meer uitzonderingen als u een aankoop doet buiten een verkoopruimte, dus op straat, aan de deur of bijvoorbeeld op een verkoopdemonstratie. Zo geldt er onder andere ook geen bedenktijd voor:
• Een aankoop die minder dan 50 euro kost. Let op: de ondernemer mag de aankoop niet in kleine bedragen opknippen, zodat het bedrag onder de 50 euro komt!
• Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
• Spoedreparaties: als u een bedrijf vraagt om langs te komen voor een reparatie of onderhoud dat niet kan wachten, bijvoorbeeld bij een lekkage of een kapotte verwarming.
• Reizen.
Geen twijfel mogelijk
Het is dus belangrijk dat u vooraf goed wordt geïnformeerd over de bedenktijd. Mevrouw De Jong was wel geïnformeerd, maar in de kleine letters stond dat het contract bindend was. Niet zo vreemd dat zij dacht dat er wel een bedenktijd van toepassing was. Wij hebben daarom contact gezocht met de leverancier. Die begreep ons punt. Om voor de toekomst niets meer aan het toeval over te laten, hebben ze besloten om in hun overeenkomsten expliciet te vermelden dat het om een bestelling van een maatproduct gaat, dat niet herroepbaar is. Gelukkig kwam er een oplossing voor mevrouw De Jong: de annuleringskosten werden verlaagd naar 11 procent.
TIP: kijk voor meer informatie over bedenktijd en verkoop buiten een verkoopruimte op www.consuwijzer.nl.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren