Bedenkingen bij clouddiensten
‘Opslaan in de cloud’; tegenwoordig maken veel mensen hier gebruik van en bedrijven bieden u hiervoor hun diensten aan. Het opslaan in de cloud is eenvoudig gezegd de online opslag van uw computergegevens. De term ‘cloud’ (wolk) wordt gebruikt, omdat de plek waar uw bestanden en gegevens zijn opgeslagen niet zichtbaar en tastbaar is. Het werkt dus anders dan de gebruikelijke opslag van gegevens op uw computer, een externe harde schijf of usb-stick.
Het voordeel van in de cloud opslaan is dat uw gegevens niet verloren gaan als er iets misgaat met uw eigen computer. Die staan immers ergens anders opgeslagen. Daarnaast kunt u uw bestanden vanaf elke computer, tablet en smartphone bekijken en bewerken. Voordat u een clouddienst afsluit, raden wij u echter aan goed kennis te nemen van de algemene voorwaarden.
Computer op afstand
Zo benaderde de heer Louwerse ons over het bedrijf Versio dat zulke diensten aanbiedt. Van de materie heeft hij als gepensioneerd systeem- en netwerkbeheerder aardig verstand. Hij koos voor een VPS (Virtual Private Server). Dat is een virtuele machine en moet u zien als een computer die voor u beschikbaar wordt gesteld. Het is geen fysieke computer zoals bij u thuis, maar eentje op afstand in een groot serverpark. Deze kon de heer Louwerse naar zijn eigen wensen inrichten. De betaling van de dienst liep via een online portemonnee waarin je van tevoren geld kan storten en waaruit Versio dan de verschuldigde kosten kon halen. De heer Louwerse vulde de online portemonnee regelmatig bij, de laatste keer in oktober 2017, voor ongeveer een jaar vooruit.
We stoppen ermee
Alles liep als een trein; er was genoeg opslagruimte en zelfs zijn 95-jarige moeder kon haar mail zonder enig probleem ophalen. Tot de heer Louwerse in december 2017 een mailtje ontving: ”Versio stopt per 1 januari met zijn Cloudboxen en begint met een nieuw systeem.” Voor klanten met een kant-en-klare server die door Versio werd onderhouden, was er geen probleem. Die werden geholpen bij de overstap naar een nieuw systeem. De heer Louwerse kon echter niet worden geholpen omdat hij alles zelf had gebouwd. De dienst werd beëindigd.
We zijn geen bank
In zijn online portemonnee zat alleen nog een bedrag van 119,45 euro. Dat bedrag wilde Versio niet overmaken, omdat ze dan als bank zouden functioneren. Telefonisch contact was onmogelijk, je kunt chatten en mailtjes sturen maar daarmee houdt het op. Ten einde raad zocht de heer Louwerse contact met MAX Ombudsman. Onze tussenkomst resulteerde uiteindelijk in teruggave van het totale bedrag, maar wij blijven onze bedenkingen houden bij toekomstige beëindigingen. Op ons verzoek om telefonisch in contact te komen is niet meer gereageerd.
Onder onze lezers is een grote groep die nog niet thuis is in de digitale wereld. Toch zijn er ook mensen die zich er intensiever mee bezighouden. Diegenen willen wij deze informatie niet onthouden. Weet dat u voor dit soort vragen ook bij ons terecht kunt.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511 elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren