Abonnementen service: 035 - 2019505

Herroepen vakantieprijs

Een vakantieries, te mooi om waar te zijn

Elk vakantieseizoen wordt ons het probleem voorgelegd dat men een reis heeft geboekt voor een erg leuke prijs en dat deze de volgende dag wordt geannuleerd, omdat het een fout aanbod was. De consument is boos, want hij had juist zo lang gezocht naar die ene goede aanbieding!

Volgens de ANVR voorwaarden kan een aanbod worden herroepen. Zelfs dus als u al via internet een boekingsbevestiging heeft ontvangen en ook al een aanbetaling heeft gedaan! Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of andere fouten dient zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 24 uur

(bij reizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden) respectievelijk binnen 48 uur (naar overige bestemmingen) na de dag van aanvaarding van de overeenkomst te geschieden onder opgave van redenen. De reiziger heeft dan recht op terugbetaling van het betaalde geld. Kennelijke fouten en/of vergissingen binden de reisorganisator niet. Maar wat is ‘een kennelijke fout’? Dat is als het vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger op het eerste gezicht kenbaar had moeten zijn dat het niet klopt.

Zo’n reis voor deze prijs?
Een voorbeeld: een gezin boekt op zaterdag een vakantie naar Antalya van elf dagen voor twee volwassen, twee kinderen en een baby. Niet alleen is er sprake van all inclusive, maar zelfs van premium super-de-luxe all inclusive. U mag zichzelf een voorstelling maken van wat dit precies is. Méér dan all inclusive in elk geval. Ze boeken dit voor een prijs van € 1.272,50 inclusief vroegboekkorting. Ze doen die avond een aanbetaling van 191 euro. Op maandag ontvangen ze bericht van de reisorganisatie: de aangeboden reissom berust op een vergissing; de werkelijke reissom is € 5.772,50. Toen de consument dit niet accepteerde, annuleerde de reisorganisator de overeenkomst. De reiziger vorderde een schadevergoeding ter hoogte van het verschil tussen de geboekte en de werkelijke reissom. De rechter wees deze claim af. De reisorganisator mocht sowieso tot maandag 16.00 uur herroepen. Bovendien had de consument na een simpele vergelijking moeten zien dat deze prijs voor deze reis niet kon kloppen.

U heeft rechten
In dit voorbeeld is het prijsverschil ook wel erg groot. Is het verschil kleiner, had u een reis voor een bepaald bedrag mogen verwachten én is de termijn van 24 of 48 uur voorbij, dan heeft u natuurlijk wel rechten. U kunt dan eventueel een reis voor een bepaald bedrag (mits redelijk) wel afdwingen. Prijsverhogingen zijn alleen toegestaan in bepaalde gevallen als ze samenhangen met belastingen, heffingen of brandstofkosten. Ook mag een reisorganisator niet zomaar essentiële onderdelen van de reis wijzigen. U moet natuurlijk wel krijgen wat u bent overeengekomen!

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren