Abonnementen service: 035 - 2019505

Cadeaubonnen, brand uw vingers er niet aan!

De dochter van meneer Roessink uit Almen kreeg voor haar verjaardag een ‘Diner­cadeau’-bon ter waarde van honderd euro. Die gaf ze door aan haar ouders toen ze een lange reis door Australië ging maken. Toen ze gezellig en lekker hadden gegeten bij een restaurant,
wilden ze afrekenen met de kaart. Maar die gaf de melding: verlopen!

Eenmaal met een kater thuisgekomen, logden ze in op de site diner-cadeau.nl. Daar stond alleen ‘kaart verlopen’. En dus niet de datum waarop hij verlopen was. Op de kaart zelf staat dat hij geldig is tot een jaar na afgifte, maar de afgiftedatum staat nergens vermeld. Uiteraard klaagde meneer Roessink. Dinercadeau was echter onvermurwbaar: het staat nou eenmaal in de voorwaarden. Wel boden ze een dinerkortingskaart aan. Daarmee zouden meneer en mevrouw Roessink een jaar lang bij diverse restaurants kunnen eten met 25 procent korting. Winkelwaarde van de kaart:
€ 34,95. Meneer Roessink heeft weinig aan deze kaart omdat er allerlei restricties op zitten. Hij blijft nul op het rekest krijgen.

Keurmerk
Sinds 1 januari 2016 bestaat de Stichting Keurmerk Cadeau­kaarten. Die stichting biedt consumentvriendelijke regels met betrekking tot de geldigheid van de kaarten. De besteedbare kaarten van aangesloten bedrijven blijven minimaal drie jaar geldig. Een cadeaukaart in natura heeft een geldigheid van minimaal twee jaar en de geldigheid kan eenmalig verlengd worden voor maximaal een jaar. Dit gaat tegen aanvullende, redelijke kosten van maximaal 25 procent van de waarde van de cadeaukaart tot een maximum van tien euro.
Wij vragen aan Dinercadeau waarom ze zo’n beperkte geldigheid hebben en of ze overwegen om zich aan te sluiten bij de Stichting Keurmerk Cadeau­kaarten. Ze zeggen dat de aanbieders binnen een redelijke termijn willen weten hoeveel klanten ze kunnen verwachten. En ze houden het initiatief in de gaten…

Het keurmerk is natuurlijk mooi. Maar het blijft belachelijk dat kaarten zomaar verlopen. De meningen over de juridische status van de beperkte geldigheidsduur lopen uiteen. De een zegt dat koper akkoord is gegaan met deze voorwaarde en de ander zegt dat er een onbeperkte geldigheid zou moeten zijn omdat de organisatie die de cadeaukaarten verkoopt het bedrag heeft ontvangen. Juridische procedures hierover worden niet gevoerd, simpelweg omdat het financiële belang te klein is.

Faillissement
Wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen: koop geen bonnen! Bedenk iets creatiefs om geld te geven, of regel met een restaurant dat u de rekening betaalt. Wat dan ook, maar koop geen bonnen! Niet alleen voor de geldigheid, maar zeker ook voor het risico van faillissement. Weet u nog het bedrag waarvoor mensen gedupeerd werden door het faillissement van V&D? Voor maar liefst € 9,5 miljoen waren er bonnen in omloop die nooit meer ingewisseld konden worden!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de
MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren