Abonnementen service: 035 - 2019505

Beter laat dan nooit

Een appeltje voor de dorst voor meneer Peeren

De heer Peeren is al tien jaar met pensioen. Financieel gezien moet hij op een houtje bijten. Zijn kleinkinderen meenemen naar de Efteling zit er helaas niet in: te duur.

Lang geleden zag de toekomst van de heer Peeren er nog heel anders uit.
Hij had een goedbetaalde baan in de metaalsector. Dat veranderde in één klap toen hij een ernstig motorongeluk kreeg. Hij liep zwaar hersenletsel op. De heer Peeren ging wel weer aan het werk, maar uiteindelijk moest zijn werkgever hem laten gaan. Het ging simpelweg niet meer. Uiteindelijk kwam de heer Peeren in 1980 in de WAO terecht. Met behulp van het UWV zette hij een eigen bedrijfje op. Alles wat hij daarmee verdiende, kwam in mindering op zijn uitkering. Erg vond de heer Peeren dat niet. Hij was zijn baan kwijt, maar op deze manier kon hij tenminste toch nog een beetje werken.

Dertig jaar te laat
Zo ging dit door tot zijn pensionering in 2005. Pas toen bleek dat de heer Peeren door het ongeluk niet alleen zijn baan was verloren, maar ook zijn pensioen. Toen hij ontslagen werd, had de heer Peeren namelijk bij het pensioenfonds moeten melden dat hij arbeidsongeschikt was geraakt. Door dit te melden, zou hij recht hebben gehad op een premievrije voortzetting van zijn pensioen. De heer Peeren wist dit niet en kwam hier pas achter toen hij met pensioen ging. Hij meldde zich alsnog bij het pensioenfonds. De reactie van het pensioenfonds was even duidelijk als onverbiddelijk: “U bent meer dan dertig jaar te laat. Wij repareren uw pensioen niet.”

Moeilijk te verwijten
In de tien jaren die volgden probeerde de heer Peeren alles om zijn gelijk te halen, tot en met de Om­buds­­man Pensioenen. Maar niets hielp. Uiteinde­lijk nam hij contact op met ons. De enige fout die de heer Peeren heeft gemaakt, is dat hij zich in 1980 niet arbeidsongeschikt heeft gemeld bij het pensioenfonds. Dat viel hem moeilijk te verwijten, want de heer Peeren wist niet eens dát hij zich moest melden. Hij had bovendien wel wat anders aan zijn hoofd; hij had zwaar hersenletsel en was net ontslagen.

Toch zijn de gevolgen van de fout verstrekkend: een volledig pensioen is kwijtgespeeld. Wij vinden dit een absurde afstraffing van een begrijpelijke fout. Een pensioenfonds zou zich zo’n geval coulant moeten opstellen.

Eindelijk
Met dit verhaal gingen we naar het pensioenfonds toe. Het resultaat mag er zijn. De heer Peeren krijgt zijn pensioen alsnog uitgekeerd. De afgelopen tien jaar krijgt hij nabetaald. Kan hij eindelijk zijn kleinkinderen meenemen naar de Efteling!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren