Abonnementen service: 035 - 2019505

Na járen nog afrekening van de servicekosten

Mevrouw Noordzij kreeg onlangs de servicekostenafrekeningen over de jaren 2011 en 2012 gepresenteerd van haar verhuurder Woonstad Rotterdam. Volgens Woonstad mag dat volgens de wet, maar is dat ook zo?

De laatste jaren loopt mevrouw Noordzij structureel tegen late afrekeningen van servicekosten aan. De regels bepalen dat een afrekening van servicekosten binnen zes maanden na afloop van een kalenderjaar moet zijn ontvangen door de huurder. De verhuurder moet u dus binnen die tijd laten weten wat u moet bijbetalen of terugkrijgt. Als u de afrekening niet of later dan die zes maanden ontvangt, kan uw verhuurder alsnog van u verlangen dat u bijbetaalt, maar uw verhuurder moet dit dan wel binnen twee jaar schriftelijk van u verlangen. Feitelijk heeft uw verhuurder dus zes maanden plus twee jaar de tijd om bijbetaling van u te vragen. Dit alles geldt voor niet-geliberaliseerde huur. Voor geliberaliseerde huur geldt namelijk een termijn van vijf jaar waarbinnen de servicekosten moeten worden afgerekend.

Liberalisatiegrens
Of er sprake is van geliberaliseerde huur hangt af van de ingangsdatum van het huurcontract en de hoogte van de aanvangshuur. De liberalisatiewet trad op 1 juli 1989 in werking voor nieuwbouwwoningen en op 1 juli 1994 voor bestaande huurwoningen. Alle huurcontracten van voor die data zijn standaard niet-geliberaliseerd. Mevrouw Noordzij woont al in haar flat sinds de bouw ervan in 1983. Haar huur is dus niet-geliberaliseerd en de servicekosten van 2011 en 2012 hadden dus uiterlijk op 30 juni 2014 en 30 juni 2015 moeten worden afgerekend. Woonstad verklaart aan mevrouw Noordzij bezig te zijn met een inhaalslag. Zij betreuren de gang van zaken, maar schatten in dat het nog wel een tijdje zal duren voordat de afrekeningen binnen de zes maanden termijn gepresenteerd kunnen worden. MAX Ombudsman heeft contact opgenomen met Woonstad Rotterdam; zij laten weten dat zij inderdaad niet meer tot verrekening van de servicekosten hadden moeten overgaan. De afrekeningen over 2011 en 2012 zullen worden teruggedraaid. Daarnaast zullen alle betrokken huurders worden geïnformeerd.

Servicekosten
Dat zijn de kosten die uw verhuurder bovenop de kale huur in rekening mag brengen voor extra diensten en leveringen, zoals tuin­onderhoud, gemeenschappelijke verlichting en schoonmaak.

Tip: als u de afrekening servicekosten niet binnen zes maanden van uw verhuurder heeft ontvangen en u verwacht dat u geld terugkrijgt, wacht u dan niet te lang om naar de huurcommissie te stappen. U heeft hier twee jaar de tijd voor! Zie voor meer informatie huurcommisie.nl.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren