Abonnementen service: 035 - 2019505

‘Wat moet ik met een slimme energiemeter?’

MAXombudsman

Ik heb veel gehoord over de slimme energiemeter, maar wat houdt zo’n meter nu precies in? Krijg ik er ook een, gaat dat me geld
kosten en mag ik hem ook weigeren?

Een slimme meter is een digitale energiemeter waarop uw netbeheerder automatisch op afstand uw elektriciteits- en gasverbruik kan uitlezen. De gedachte achter de slimme meter is meer grip te krijgen op uw energieverbruik en -kosten. U hoeft uw meter­standen dus niet meer door te geven. Het omwisselen van de meters gebeurt door uw netbeheerder. De netbeheerders zijn hier in januari 2012 op kleine schaal mee gestart. Slimme meters worden geplaatst bij renovatie, nieuwbouw, reguliere vervanging of op eigen verzoek. Het is de bedoeling dat vanaf 2014 iedereen gratis een slimme meter aangeboden krijgt. U hoort vanzelf van uw net­beheerder wanneer u aan de beurt bent.

Vanwege de privacy mag uw netbeheerder uw meterstanden alleen op afstand uitlezen in de volgende gevallen:
• 1x per jaar ten behoeve van uw jaarafrekening.
• 6x per jaar (om de twee maanden) voor een verbruiks- en kostenoverzicht.
• Als u verandert van energiebedrijf of bij een verhuizing.
• Bij onderhoud of beheer van het energienet.
U kunt de functie voor het op afstand uitlezen ook uit laten zetten. Dit betekent wel dat u dan zelf jaarlijks uw meterstanden moet doorgeven. Dit gaat ook op als u verhuist of overstapt naar een andere leverancier. U ontvangt dan geen twee­maandelijks overzicht van uw energieverbruik. U kunt de functie weer laten aanzetten, maar houd u er rekening mee dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening kan brengen. De slimme meter mag u ook wei­geren, maar mocht u later toch van gedachten veranderen en er toch een willen, dan kan de beheerder u ook kosten berekenen.

TIP
Houd uw meterstanden ook altijd zelf goed bij. Ook al wordt aangeven dat dit bij een slimme meter niet meer nodig is.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren