Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

Applaus voor jezelf

Het lijkt op het eerste gezicht een variant op die oude reclamespot “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”: de publieke omroep die zichzelf in een persbericht een pluim geeft.

In een terugblik op het afgelopen jaar zegt de NPO namelijk dat het “een buitengewoon goed jaar is geweest voor de publieke omroep, zowel qua waardering als qua publieke waarden als qua bereik.” Toch is er niks mis mee om te laten zien dat je het goed doet als tegengeluid voor de telkens weer opklinkende kritiek van de omgeving en de regering die de geldkraan steeds verder dichtdraait. En het is niet de NPO zelf die de rapportcijfers uitdeelt, het zijn de – daarnaar gevraagde – kijkers die de publieke waarde van de door de omroepen gemaakte tv-programma’s waarderen met een 8,2 en de kwaliteit van die programma’s zelfs met een 8,7. De radiozenders scoren vergelijkbare cijfers. Met publieke waarde wordt bedoeld dat ze onafhankelijk zijn, betrouwbaar, pluriform, divers, met impact, geëngageerd, authentiek en eigenzinnig. En dat alsmaar vergrijzende publiek dan als gevolg van niet langer geboeide jongeren? Daarnaar is interessant onderzoek gedaan door communicatiebureau Counter Content. Dat laat zien dat ook jongeren zich grote zorgen maken over nepnieuws. Qua betrouwbaarheid vinden ze traditionele media als tv, radio en krant veel beter dan social media. Het ‘NOS Journaal’ en Annechien Steenhuizen zijn nota bene de betrouwbaarste brengers van nieuws! Is er toch nog hoop…

Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, deelt iedere week zijn visie op actuele zaken met de lezers van MAX Magazine.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren