Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

De Moeder des Vaderlands

Koningin of prinses Wilhelmina heb ik niet meegemaakt. Ik ben zeven jaar na haar overlijden geboren, maar ze hoort toch bij mijn vroegste herinneringen.

In het huis waar ik geboren ben, hing naast de brede, krakende wenteltrap een prachtig schilderij van een jonge én beeldschone koningin Wilhelmina. Een kopie van het beroemde inhuldigingsportret dat Thérèse Schwartze eind negentiende eeuw van haar maakte. Ik moet als jong ventje hebben gevraagd of dat oma was, waarop opa lachend zou hebben gezegd: “Nee, die was nóg mooier.” Maar waarom het daar hing, heb ik nooit gevraagd. Toen ik over koningshuizen begon te schrijven, kreeg ik van een lieve oudtante veel boeken, waaronder Wilhelmina’s biografie ‘Eenzaam maar niet alleen’. Ik ben eraan begonnen, maar heb het al snel weer weggelegd. Voor een katholieke jongen was er niet doorheen te komen. Als man is het me gelukt, maar een echt genoegen was het niet. Dat was anders toen de twee boeken over Wilhelmina van Cees Fasseur verschenen. Daarin kwam zij als mens tot leven. Ik heb Fasseur een beetje gekend en dan weet je dat hij de neiging heeft veel met de mantel der liefde te bedekken. En in het geval van Wilhelmina zou hij die mantel dan met wat vilein een vormeloze jas hebben genoemd. Historicus Gerard Aalders, wiens boeken ik ook graag lees, zal niet snel het verwijt krijgen dat hij te aardig is voor de Oranjes. De fervente Oranjefans moeten zijn boeken dan ook maar niet lezen, want zijn ongenoegen over de monarchie en de leden van de koninklijke familie wordt overduidelijk. Hij draaft soms echt door en dat is jammer, want tegelijkertijd komt hij met veel nieuwe feiten en inzichten die van belang zijn. Zo plaatst hij de daadkracht van de koningin in oorlogstijd en haar toespraken via Radio Oranje in het, althans naar mijn mening, juiste perspectief. Zoals na de oorlog ook ineens iedereen in het verzet zat, luisterde iederéén stiekem naar Wilhelmina. Voor de grote leiders uit de oorlog was zij geen gesprekspartner. En dat hoefde ook niet. Wat ze wel moest zijn: tijdens de oorlog het gezicht van een vrij Nederland blijven. De hoop in hoogsteigen persoon. En dat was ze.

Agenda Koninklijk huis 2018

21 april
De koning is ’s middags bij het vijftigjarig bestaan van Amnesty International Nederland in Theater Amsterdam.

24 april
De koning opent de tentoonstelling ‘Willem’ in het Nationaal Militair Museum in Soest.

27 april
Willem-Alexander wordt 51. De koning en koningin Máxima zijn aanwezig bij de viering van Koningsdag in Groningen.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren