Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

Slapen verlaagt suikerinname

Als je langer slaapt, heeft dit een gunstig effect op je voedingspatroon.

De inname van vrije suikers daalt namelijk bij mensen die langer slapen. Dit blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in ‘American Journal of Clinicial Nutrition’. Vrije suikers zijn toegevoegde suikers en suikers uit honing, siroop en vruchtensap. De deelnemers aan het onderzoek werden verdeeld in twee groepen. De eerste groep kreeg slaapinstructies met als doel anderhalf uur per nacht langer in bed te blijven liggen. De instructies, zoals geen cafeïne drinken voor het slapen gaan, werden aangepast aan de persoon en bleken effectief; maar liefst 86 procent van de deelnemers sliep langer. De tweede groep kreeg geen instructies. Alle deelnemers hielden een voedingsdagboek bij. Uit de resultaten van het dagboek bleek dat de groep die meer sliep, gemiddeld per dag tien gram minder suikers binnenkreeg. Het totale aantal koolhydraten was ook lager door langer te slapen. Langer slapen heeft dus een positieve invloed op het voedingspatroon.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren