Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

In het pak genaaid

Als we twitter en de kranten mogen geloven, is er “in de samenleving” steeds meer kritiek op de publieke omroep: we zouden smijten met belastinggeld en elkaar de tent uit vechten. Zo riep voormalig omroepbestuurder Ton F. van Dijk in het AD op van het bestel één mediaorganisatie te maken en te gaan samenwerken met commerciële partijen.

We zouden ook geen populaire programma’s als ‘Boer Zoekt Vrouw’ en ‘Heel Holland Bakt’ meer mogen maken. Natuurlijk is er weleens een geschilletje, maar waar komt dat niet voor? Bezuinigen door te centraliseren lost niets op. Bij de BBC zijn ze drie keer duurder uit! Je krijgt dan een logge organisatie, een eenheidsworst en grachtengordeltelevisie. Het mooie van ons bestel is juist dat alle smaken vertegenwoordigd zijn en dat de onderlinge concurrentie de kwaliteit verhoogt. De omroepen maken geen winst; als we programma’s maken, doen we dat 20 procent goedkoper dan de commerciële ‘buitenproducenten’. De omroepen hebben al honderden mensen ontslagen en krijgen nu van minister Slob een rekening gepresenteerd van 60 miljoen wegens teruggelopen STER-inkomsten. Het kabinet heeft ons in het pak genaaid.

We zouden niet verder hoeven te bezuinigen! Via de inkomstenbelasting krijgt de overheid 1,4 miljard binnen ter vervanging van het vroegere kijk- en luistergeld. Daarvan gaat 800 miljoen naar de publieke omroep. Ook de inkomsten van de STER gaan naar de overheid. Wij mogen geen invloed uitoefenen op de STER, anders komt onze publieke waarde in gevaar. Van Slob moeten we ‘verdienmodellen’ zoeken; maar als we advertenties op nos.nl zouden verkopen, klagen de kranten over marktverstoring.Ondertussen blijft u gelukkig massaal lid, kijkt u met miljoenen naar onze programma’s en geeft die hogere rapportcijfers dan die van de commerciëlen! Hoezo opheffen?!

Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, deelt iedere week zijn visie op actuele zaken met de lezers van
MAX Magazine.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren