Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

In de steek gelaten met een enorme schuld

Het verhaal van Astrid van der Vorst in het MAX Ledenblad van augustus heeft veel stof doen opwaaien. Zij was door haar man in de steek gelaten met een gigantische schuld. Door tegenslag in grote financiële problemen raken, het overkomt veel meer mensen, bleek uit vele reacties. Wat kun je in een soortgelijke situatie doen? We vragen het aan de Soresdienst.

Astrid van der Vorst (55) blijft nadat haar huwelijk is gestrand alleen achter in de villa-met-zwembad waarin zij met haar ex-man woonde. Met haar eigen zwemschooltje voor kinderen met een beperking verdient ze echter niet genoeg om de hypotheek af te lossen. De betalingsachterstand loopt almaar op en in 2014 wordt het huis noodgedwongen verkocht. Astrid blijft zitten met een restschuld bij de bank van 180.000 euro, die ze met geen mogelijkheid kan aflossen. De zweminstructrice neemt noodgedwongen tijdelijk haar intrek in een caravan. Het is medio 2016 als zij ten einde raad aanklopt bij de Soresdienst. “Normaal gesproken adviseren we mensen die in een vergelijkbare situatie zitten als Astrid van der Vorst om in de schuldsanering te gaan”, zegt Eva Annema, cliëntcoach bij de Soresdienst. “Maar dat betekende voor Astrid dat ze haar zwemschooltje zou moeten opdoeken. Mensen met hun eigen bedrijfje, zzp’ers, komen niet in aanmerking voor schuldsanering, omdat het risico op nieuwe schulden te groot wordt gevonden. Zwemles geven was voor Astrid haar lust en haar leven, het was het enige lichtpuntje in haar bestaan.’’ De Soresdienst besluit om Astrid in deze schrijnende situatie bij te staan. Met de richtlijnen van de schuldsanering als leidraad brengt de Soresdienst Astrids inkomsten en uitgaven nauwkeurig in kaart. Uiteindelijk rolt daar een bedrag uit dat zij maandelijks zou kunnen aflossen. Dat wordt aan de bank voorgelegd. “Het was een zaak van de lange adem”, zegt Annema. “Maar in mei van dit jaar kwam de doorbraak: als Astrid 1.800 euro zou betalen, werd de rest van de hypotheekschuld kwijtgescholden.”

Wonder
Voor Astrid een geschenk uit de hemel. “Het is een wonder. Ik kan het nog steeds niet geloven”, zegt ze in het ledenblad. “Ik heb geen zwaard van Damocles meer boven mijn hoofd hangen. Als ik buiten loop, voel ik me bevrijd. Ik mag weer leven.” Na publicatie van het euforische verhaal van Astrid van der Vorst, stromen bij MAX de reacties binnen. Hoe is het mogelijk dat een bank een forse hypotheekschuld zomaar kwijtscheldt?
En hoe blij mensen ook zijn voor Astrid, wat kunnen ze zelf doen om dat voor elkaar te krijgen?
“Elke zaak staat op zich”, zegt Annema. “De bank licht de beweegredenen om de schuld kwijt te schelden uit
privacyoverwegingen niet nader toe. Naar de argumenten kunnen we alleen maar gissen. Heeft de ex-man van Van der Vorst alsnog een bedrag opgehoest? We weten het niet.” Er was in het geval van Van der Vorst volgens Annema geen sprake van Nationale Hypotheek Garantie, waarbij het gemakkelijker is om in aanmerking te komen voor kwijt­schelding van een restschuld. De Soresdienst kreeg tot nu toe zo’n tachtig reacties op het verhaal van Astrid van der Vorst. “Mensen denken nu ten onrechte dat wij alle schulden kunnen afkopen’’, zegt Annema, “maar helaas heeft de Soresdienst geen toverstokje om schulden mee weg te poetsen. Veel van deze mensen kunnen gelukkig wel terecht bij de schuldhulpverlening. Wij helpen de mensen die overal buiten de boot vallen.”

Preventie
Florius, de hypotheekverstrekker, wil ook aan Max Magazine niets kwijt over de zaak. “Bij betalingsproblemen zetten we zo veel mogelijk in op preventie”, zegt een woordvoerster. “We raden klanten aan zo vroeg mogelijk aan de bel te trekken als ze verwachten in betalingsproblemen te komen. Dat kan bij de hypotheekadviseur of rechtstreeks bij ons. Wij helpen de klant inzicht te krijgen in zijn financiële situatie, maar het is uiteraard aan de klant zelf om maatregelen te nemen. Uitgangspunt van het team Preventie is duurzaam woningbehoud. Of kwijtschelding vaak voorkomt? Dat is moeilijk te zeggen, omdat elke situatie anders is.” Het kan nooit kwaad om een poging te wagen, zegt Annema. “Toon in ieder geval goede wil door zelf met oplossingen te komen. Niet geschoten, is altijd mis.” Op de website huisonderwater.eu van de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening, is informatie te vinden over wat je kunt doen als je de hypotheekschuld niet meer kunt voldoen en welke mogelijkheden banken hebben om hun klanten tegemoet te komen. Een bank kan bijvoorbeeld de aflossingstermijnen van de hypotheek tijdelijk opschorten, de looptijd van de hypotheek verlengen of de restschuld meefinancieren bij een nieuwe hypotheek.

Foute berekeningen
Ook Marcel Bijmolen (55) uit Dordrecht ziet weer licht aan het einde van de tunnel nu hij wordt bijgestaan door de Soresdienst. De voormalige vrachtwagenchauffeur kwam als gevolg van echtscheiding en werkloosheid in de financiële problemen. Daarnaast kreeg hij te maken met een ernstige ziekte op het moment dat hij zijn huis kwijt was en noodgedwongen in een bedrijfsbus woonde. Hoofdmoot van zijn financiële problemen is een forse schuld bij de sociale dienst. Bijmolen stapte naar de rechter, die hem vanwege verkeerde berekeningen door de sociale dienst in het gelijk stelde. “Maar er veranderde niks en ik vond nergens gehoor”, zegt Bijmolen. “Volgens de Soresdienst heeft de sociale dienst het vonnis ten onrechte naast zich neergelegd. Inzet is nu het te veel betaalde bedrag terug te vorderen. De sociale dienst maakt me nu al 17 jaar lang het leven zuur. Ik durf bijna niet te geloven dat er eindelijk een oplossing in zicht is.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren