Abonnementen service: 035 - 2019505

Autoriteit blijkt tandeloze tijger

Vorig jaar besteedden we in ‘Groeten van MAX’ aandacht aan de verkooppraktijken tijdens verkoopreisjes door organisaties als 1 2 Butterfly. We verzamelden uw klachten, maar actie van de Autoriteit Consument en Markt bleef uit. Er zijn al Kamervragen over gesteld.

Het gaat om dit soort praktijken: mensen werden uitgenodigd om naar een ‘palingfeest’ te komen, waar ze in de verleiding werden gebracht om dure pleisters of matrassen te kopen. Of ze hadden ineens een prijs gewonnen: een reis naar Turkije, die bij nalezing van de voorwaarden toch heel wat bleek te kosten. Ze annuleerden op tijd, maar kregen de administratiekosten van 99 euro niet terug.

Niets gedaan!

We riepen u op om uw klachten te melden. We verzamelden alle klachten en stuurden samen met het Europees Consumenten Centrum een volledige lijst naar de Autoriteit Consument en Markt. Die zouden – na flink aandringen – op hun beurt een handhavingsverzoek naar Duitsland sturen. Nederlandse consumenten werden immers gedupeerd door een Duits bedrijf. Ook dit jaar kwamen weer klachten binnen. Nu werden mensen uitgenodigd voor een zogenoemd koffiefeest. En weer wonnen ze prijzen. Ditmaal een reisje naar Cyprus. En weer kregen ze de administratiekosten van 99 euro niet terug. Reden om opnieuw aandacht te besteden aan deze verkoopreisjes. Natuurlijk informeerden we bij de Autoriteit hoe het ervoor stond met het handhavingsverzoek. Wat schetst onze verbazing? Het handhavingsverzoek is nooit gedaan! Er is ‘iets’ misgegaan in de systemen. Gek, in de tussentijd hadden wij nog navraag gedaan…

Nederland walhalla
Dit is niet de eerste keer dat we het optreden van de Autoriteit mager vinden. In januari besteedden we in ‘Meldpunt!’ aandacht aan louche incassobureaus die al vijf jaar hun gang kunnen gaan. Een aantal weken geleden hebben we in ‘Groeten van Max’ uitleg gegeven over Hotel Piccolo dat al drie jaar het zogenoemde schriftelijkheidsvereiste schendt. En de Autoriteit doet niks. Nederland is daarmee een walhalla voor dit soort praktijken. Ook voor Jasper van Dijk, Tweede Kamerlid voor de SP, is de maat vol. Hij kaartte ook al diverse problemen aan waar geen gehoor aan werd
gegeven, zoals woekerprijzen voor concertkaartjes. Hij vindt de Autoriteit laks en een tandeloze tijger waar consumenten niks aan hebben. Hij heeft Kamervragen gesteld over de werkwijze van
de Autoriteit en of het niet nood­zakelijk is om een echte consumentenautoriteit op te richten.
We wachten op antwoorden.

Geef uw klacht door!
Heeft u nu een nieuwe klacht over 1 2 Butterfly en krijgt u uw geld niet terug? Bel ons spreekuur en geef uw klacht door. Wij zorgen ervoor dat u wordt toegevoegd aan de lijst van gedupeerden. Inmiddels heeft 1 2 Butterfly toegezegd dat ze iedereen gaan terugbetalen. We zijn benieuwd!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren