Abonnementen service: 035 - 2019505

Een aanbieding te mooi om waar te zijn

Reisaanbieders adverteren met mooie reizen voor aantrekkelijke prijzen. Soms hangt er een prijskaartje aan dat te mooi is om waar te zijn. Wij waarschuwen u altijd om op uw hoede te zijn. Kijk goed of de aanbieding niet té mooi is om waar te zijn.

Reisaanbieders, vakantieparken én luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen aan bepaalde regels, zodat het voor u als klant duidelijk is wat u koopt. Zo is er de Reclamecode Reisaanbiedingen die van toepassing is op reclame-uitingen en uitnodigingen tot aankoop. Hierin staat dat in de vermelde reissom álle kosten worden genoemd die onvermijdelijk zijn bij het boeken van de aangeboden reis. Onvermijdelijke kosten zijn onder andere de vervoerskosten, luchthaven- en vliegbelasting, brandstofheffing, verblijfskosten en kosten van het eten en/of drinken.

Inclusief of exclusief?
Bij reisaanbiedingen die u op het internet tegenkomt, moet worden vermeld of deze inclusief of exclusief boekings- en reserveringskosten zijn. In een (reis)gids of magazine mogen vanaf-prijzen worden vermeld, maar alleen wanneer er ook verwezen wordt naar de website of prijsbijlage waar de actuele (inclusief)prijzen gevonden kunnen worden.
Ziet u een aanbieding voor een vakantiepark en wordt de aanbieding gaandeweg het boekingsproces steeds duurder, dan heeft u een terechte klacht. Vanaf het begin moet duidelijk zijn wat de kosten zijn. Ook vinkjes moet u zélf kunnen aanklikken en mogen niet vooraf aangeklikt staan.

Lokkertje
Bovendien moet er sprake zijn van een ‘redelijke beschikbaarheid. Daarvoor is geen minimum vastgesteld, maar deze moet volgens algemeen aanvaarde normen redelijk zijn. Stel een aanbod wordt verspreid onder honderdduizend mensen en er zijn maar tien boekingen beschikbaar, dan zal dit niet als redelijk worden gezien. De advertentie zal worden gezien als een zogenoemd ‘lokkertje’. Als er niet voldoende aanbod is, of er is sprake van een onvolledige prijs, kan de Autoriteit Consument en Markt hoge boetes opleggen. Het is dan ook raadzaam om deze klacht te melden bij consuwijzer.nl.

Twijfelt u of u te maken heeft met een lokkertje, bel ons! En is het aanbod echt te mooi om waar te zijn, pas dan op dat u niet te maken heeft met oplichterspraktijken.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren