Abonnementen service: 035 - 2019505

Privacy te grabbel

Weet u wel wat ‘ze’ allemaal van u weten? Als u net als ik veel op internet zit en actief gebruiker van de smartphone bent, geeft u ongemerkt heel wat van uw privacy prijs. Uw gebruik laat ‘sporen’ achter en door die gegevens aan elkaar te koppelen en aan uw privégegevens, ontstaan zogenoemde metadata, verrijkte informatie waar heel veel partijen heel veel geld aan verdienen. Bijna gedachteloos klik je op ‘accepteren’ als websites en apps vragen akkoord te gaan met de voorwaarden of cookies te mogen installeren. Zo geef je bijvoorbeeld Facebook toegang tot al je adressen. Toen ik online een boek had gekocht, ontving ik iets later een mail of ik misschien geïnteresseerd was in een ander boek dat daarop leek. Netflix werkt ook al zo met tv-series en films en de NPO gaat dat ook invoeren. Gebruikers van Uitzending Gemist moeten dan persoonlijk inloggen en krijgen op basis van hun eerdere kijkgedrag andere programma’s voorgesteld. Het komt klantvriendelijk over, maar wat gebeurt er met de data die wij allemaal vrijgeven; de websites en locaties die we bezoeken, de advertenties waarop we klikken… Wie zorgt ervoor dat het niet in handen komt van verkeerde partijen, commerciële bedrijven of Big Brother-overheid? Misschien moet MAX maar ’s een programma maken over de gevolgen van het te grabbel gooien van onze privacy.

Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, deelt iedere week zijn visie op actuele zaken met de lezers van MAX Magazine.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren