Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

Snelweg naar de zon?

Ga wel goed voorbereid op reis!

“Gaskraan dicht? Achterdeur op slot?” Nog even en Nederland trekt er weer massaal op uit. Naar Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië of een van de andere vakantielanden. Maar hoe kom je veilig aan op je bestemming? Helpt een kop sterke koffie tegen opkomende vermoeidheid? En hoe hoog zijn de bekeuringen in het buitenland? MAX Magazine zet het voor u op een rij.

Autoroute du Soleil. Van alleen die drie woorden voel je de zon al branden, ruik je de pijnbomen en hoor je in de verte het ruisen van de Middellandse Zee. Parijs, Beaune, Lyon, Orange, Marseille; miljoenen Nederlanders kunnen de veelbezongen route naar het zonnige zuiden wel dromen.

Zwarte zaterdag
Toch is het nog een hele opgave, zo blijkt elk jaar weer, om deze ruim duizend kilometer lange streep asfalt zonder moeilijkheden te bedwingen. Files, smerige toiletten, kleffe broodjes jambon, overvolle parkeerplaatsen – het hoort er allemaal bij. En dan hebben we het nog niet eens over de beruchte samedi noir, de dag waarop de Fransen zelf op vakantie gaan en alle wegen naar het zuiden hopeloos dichtslibben. Nu zijn de meeste Nederlanders wel zo slim om vooraf te checken wanneer deze topdrukte zich voordoet (dit jaar op zaterdag 30 juli en zaterdag 6 augustus), maar dan nog is de kans op een vlekkeloos ritje naar een van de Costa’s niet al te groot.

Het wordt extra druk
Dit jaar valt er zelfs nog extra drukte te verwachten, omdat veel Nederlanders ‘gevaarlijke’ vakantielanden als Turkije, Tunesië en Egypte links laten liggen en voor een bestemming dichter bij huis kiezen. En de terreurangst in met name België en Frankrijk zou wel eens kunnen leiden tot extra controles bij de Belgisch-Franse grens en bij diverse tolpoorten.
Het valt nu nog niet te voorspellen tot hoeveel extra fileleed dit komende maanden zal leiden, maar erg zonnig – om maar even in vakantietermen te blijven – ziet het er niet uit. Het ligt niet voor de hand dat de gendarmes een oogje dicht zullen knijpen, louter en alleen om vakantiegangers een vrije doortocht naar hun hotel of camping te bezorgen.

Mooi alternatief: Route National
Wie geen haast heeft om op zijn vakantieadres te komen, kan altijd nog kiezen voor de oude en vertrouwde Route National. Dat heeft als voordeel dat je door het échte Frankrijk komt en onderweg nog eens wat lavendelvelden, wijngaarden en slaperige dorpjes aan je voorbij ziet trekken. Maar met een beetje pech hang je wel een uur lang achter een boerentrekker en moet je kilometers wachten tot je eens kunt inhalen. En met zo’n manoeuvre is het óók weer oppassen, want tegenwoordig ploffen buitenlandse bekeuringen via het behulpzame CJIB in Leeuwarden gewoon thuis op de mat. Ook in de ons omringende landen is de arm der wet lang.

Boetes over de grens
Hoe hoog zijn de boetes eigenlijk in het buitenland? Welke overtredingen worden streng beboet en welke juist niet? Er zijn maar weinig vakantiegangers die zich op dat punt echt goed voorbereiden. Dingen die wij heel gewoon vinden, kunnen in het buitenland weleens strafbaar zijn. Zo moet je het in Noorwegen en Slowakije niet in je hoofd halen om al rijdend een sigaretje te roken, ben je in Portugal verplicht even te toeteren bij het inhalen (iets wat je in Nederland juist op een boete kan komen te staan) en in Spanje en Engeland ben je als brildrager verplicht een reservebril bij je te hebben.

Goed om te weten
Natuurlijk zijn dit nogal uitzonderlijke voorbeelden, maar sommige afwijkende regels kunnen maar beter serieus genomen worden. In Frankrijk – nog altijd vakantieland nummer één – is het verplicht om voor alle inzittenden een veiligheidshesje en twee alcoholtesten in de auto te hebben. Op het niet hebben van de vestjes staat een boete die kan oplopen tot 375 euro. Op het niet hebben van de alcoholtesten staat (nog) geen sanctie. Wanneer u staande wordt gehouden, is de kans groot dat de boete ter plekke moet worden afgerekend. De Franse politie mag namelijk verkeerboetes tot 750 euro direct innen. Niet echt een fijn begin van de vakantie. En pas op: de pakkans is groot, zowel op de tolwegen als op de Route National!

Gespuis langs de snelweg
Toch is oponthoud door de politie nog een van de minst vervelende tegenslagen die u als vakantieganger kunnen overkomen. Al sinds jaar en dag waarschuwen de ANWB en Europese zusterorganisaties voor allerlei gespuis dat de drukke vakantieroutes als werkterrein heeft gekozen. Elk jaar weer worden toeristen het slachtoffer van nepagenten, die met veel bravoure een bekeuring uitschrijven en uiteraard meteen wensen af te rekenen. En dan heb je nog van die lieden die u in het voorbijrijden heel behulpzaam wijzen op iets dat blijkbaar loos is aan de auto. Zodra u bent gestopt op een parkeerplaats, snellen uiterst vriendelijke figuren (handlangers van de eerste groep) toe om te helpen. Maar voor u het in de gaten hebt zijn de mannen – meestal Oost-Europeanen –
er met uw telefoon en portemonnee vandoor.

Gebruik uw gezond verstand
Is de tocht naar het zuiden dan alleen maar kommer en kwel? Dat zeker niet. Het zijn bij zoals zo veel dingen de uitzonderingen die de aandacht trekken, want vele miljoenen mensen bereiken toch echt zonder problemen hun camping of vakantiehuis. Vaak is het vooral een kwestie van gezond verstand en de kunst om de reis zelf al als een deel van de vakantie te beschouwen!

Een gewaarschuwd mens telt voor twee en daarom zetten we de belangrijkste tips voor een veilige rit op een rij:
– Ga uitgerust op pad.
– Hanteer de regel ‘twee uur rijden, een kwartier rust’.
– Check vooraf de druktekalender op de site van de ANWB.
– Laat bij tussenstops geen waardevolle spullen achter in de auto.
– Drink voldoende water en eet geen zware kost.
– Vertrouw bij opkomende vermoeidheid niet op koffie of energiedrankjes. Die werken maar kort. Stop even om te rusten of wissel als het kan van bestuurder.
– Wees vooral ’s nachts alert op snelwegbendes.

Stop nooit voor lichtsignalen of armgebaren en zoek bij onraad of twijfel hulp op de dichtstbijzijnde parkeerplaats.
– Houd rekening met de lokale verkeerswetgeving.

In sommige landen kunnen boetes voor relatief lichte overtredingen flink oplopen.
– Zorg bij een rit door Frankrijk voor de veiligheids­vestjes en alcoholtesten. In Griekenland zijn ook een brandblusser en verbandtrommel verplicht.

Boetes in Europa*

Niet dragen van autogordel
Nederland: 140
België: 50
Frankrijk: 135
Spanje: 200
Duitsland: 30
Italië: 80

Niet handsfree bellen
tijdens rijden
Nederland: 230
België: 100
Frankrijk: 135
Spanje: 200
Duitsland: 40
Italië: 155

Door rood licht rijden
Nederland: 230
België: 150
Frankrijk: 135
Spanje: 200
Duitsland: 90-320 (hangt af van omstandigheden)
Italië: 170

Snelheid, 20 km te hard
Nederland: 124
België: 100
Frankrijk: 135
Spanje: 100
Duitsland: 35
Italië: 170

Snelheid, meer dan 50 km te hard
Nederland: 510
België: 300
Frankrijk: 1500
Spanje: 600
Duitsland: 240
Italië: 530

*Recente wijzigingen voorbehouden


Gerard (62) en Elly (58) uit Rotterdam

“Mijn vrouw en ik gaan bijna elk jaar met de auto naar Estartit aan de Costa Brava. Over het algemeen loopt de rit probleemloos. We doen altijd rustig aan en weten de drukte te vermijden. Maar een keer zijn we lastiggevallen door verkopers van nepgoud. Het gebeurde op parkeerplaats ‘Aire de Repos de Nabrigas’, net ten noorden van Montpellier. Ik was even in een toiletgebouwtje geweest en toen ik terugkwam bij de auto zag ik dat mijn vrouw in gesprek was met twee mannen. Het waren ongure types, die op zeer opdringerige wijze probeerden sieraden te verkopen. Toen we lieten blijken geen interesse te hebben, werdvs de toon zelfs enigszins agressief. We waren er best wel een beetje van ontdaan en pas later begreep ik dat het vaker voorkomt langs de route. De beste raad die ik kan geven is om de verkopers meteen al te negeren en niet eens met ze in gesprek te gaan.”

Hans (59) uit Apeldoorn
“Ik ben vorig jaar op de bon geslingerd toen ik via de tolweg naar Lyon reed. Vanuit mijn ooghoeken had ik bij Tournus een blauw wagentje zien staan, dus toen er even later een motoragent van de Gendarmerie naast me kwam rijden, wist ik meteen hoe laat het was. Ik reed ongeveer twintig kilometer te hard en moest meteen 140 euro afrekenen. Maar omdat ik bijna alles met pin en creditcard betaal, had ik onvoldoende cash bij me. Nou, dat was volgens de agent geen probleem. Ik moest maar achter hem aanrijden naar een dorpje waar een geldautomaat was. Al met al heeft dit grapje voor heel veel oponthoud gezorgd. Geen fijne ervaring.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren